Τρίτη 24 Φεβρουαρίου 2009


Ο Τζορτζ Κλούνεϊ στο Λευκό Οίκο για το Νταρφούρ
24 Φεβρουαρίου 2009, 11:50


Τη μία εβδομάδα στο εμπόλεμο Νταρφούρ και μετά στο Λευκό Οίκο. Αυτή είναι η δουλειά ενός ακτιβιστή της ειρήνης, την οποία έχει αναλάβει ''για τα καλά'' ο γόης του Χόλυγουντ Τζορτζ Κλούνεϊ.

Ο ηθοποιός συναντήθηκε το βράδυ της Δευτέρας με τον Αμερικανό πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο, Τζο Μπάιντεν για να συζητήσουν για την κρίση στην περιοχή της βορειοανατολικής Αφρικής.

Αργότερα, ο Κλούνεϊ εμφανίστηκε στο σόου του Larry King και μίλησε για την προσπάθειά του. «Συναντήθηκα με τον πρόεδρο στο Οβάλ γραφείο για 15 λεπτά», είπε ο Τζορτζ και πρόσθεσε ότι τρία χρόνια πριν είχαν εργαστεί μαζί στο Νταρφούρ, όταν ο Ομπάμα ήταν Γερουσιαστής.

«Νομίζω ότι όλοι πρέπει να γνωρίζουμε πως αυτοί οι άνθρωποι κρέμονται από μια κλωστή», ανέφερε ο ηθοποιός.

Σε ερώτηση του δημοσιογράφου για το τι συζήτησε με τους δύο πολιτικούς, απάντησε: «Βασικά, μιλήσαμε για την επιστροφή μου από το Τσαντ και από τα σύνορα με το Νταρφούρ. Και είπαμε ότι θα έρθει πολύ σύντομα η στιγμή, ίσως την επόμενη εβδομάδα, που το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο θα καταδικάσει τον πρόεδρο του Σουδάν για εγκλήματα πολέμου, πράγμα που δε συνέβη ποτέ στο παρελθόν».

Από τον Φεβρουάριο του 2003 στην περιοχή του Νταρφούρ, έχουν σκοτωθεί τουλάχιστον 300.000 άνθρωποι και 2,5 εκατομμύρια έχουν εγκαταλείψει τις εστίες τους, λόγω του εμφυλίου πολέμου. Πολλοί χαρακτηρίζουν τον πόλεμο «γενοκτονία».

ΠΕΡΙ ΘΕΜΕΛΙΩΔΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΩΝ

Εξήντα χρόνια από την υιοθέτηση της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου σήμερα και η Ελλάδα επιμένει να παραβιάζει το πιο θεμελιώδες όλων: το δικαίωμα στη ζωή.

Όταν στις 10 Δεκεμβρίου του 1948, η Γενική Συνέλευση των Η.Ε. υιοθέτησε τη Διακήρυξη, το φιλόδοξο σχέδιο προέβλεπε την ανάληψη δράσης σε παγκόσμιο επίπεδο για την προαγωγή και προστασία των θεμελιωδών ελευθεριών και δικαιωμάτων του ανθρώπου. Ύστερα από έξι δεκαετίες, η κατάσταση παραμένει κρίσιμη. Η Ελλάδα εξακολουθεί να μην σέβεται τον άνθρωπο – πολίτη ως αποδέκτη δικαιωμάτων αναγνωρισμένων σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η Επιτροπή Δικαιωμάτων του Ανθρώπου έχει επανειλημμένα επισημάνει στην Ελλάδα την ανάγκη συμμόρφωσης. Στην εν λόγω Επιτροπή, οι χώρες – μέλη του ΟΗΕ υποχρεούνται να υποβάλλουν εκθέσεις αναφορικά με τα μέτρα που λαμβάνουν για την πραγμάτωση των δικαιωμάτων που αναγνωρίζει το Διεθνές Σύμφωνο περί ατομικών και πολιτικών δικαιωμάτων,

Σε έκθεση που υπέβαλε η χώρα μας το 2005, οι επισημάνσεις της Επιτροπής αφορούσαν στην ανάγκη ανάληψης αποτελεσματικής δράσης σε σειρά καίριων ζητημάτων. Ένα από αυτά, ήταν και η επανειλλημένες παραβιάσεις του άρθρου 7 του Συμφώνου – απαγόρευση βασανιστηρίων ή απάνθρωπης και εξευτελιστικής μεταχείρισης ή ποινής. Ειδικότερα, οι παρατηρήσεις της Επιτροπής εστίαζαν στις επαναλαμβανόμενες αναφορές απροκάλυπτης χρήσης βίας εκ μέρους της ελληνικής αστυνομίας. Θανάσιμοι πυροβολισμοί και κακομεταχείριση κατά τη σύλληψη και την ανάκριση, ανέφερε. Το θέμα, τρία χρόνια μετά, παραμένει εξίσου επίκαιρο και η εκάστοτε ελληνική κυβέρνηση, εξίσου αδρανής.

Μεταξύ άλλων, ανησυχία προκαλεί στην Επιτροπή και η αποτυχία του δικαστικού και διοικητικού ελληνικού συστήματος να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά και άμεσα τις υποθέσεις που συνδέονται με την αστυνομική βία. Αναφορά γίνεται και στην ευνοϊκή μεταχείριση των ελληνικών δικαστηρίων σε υποθέσεις που δικάζονται όργανα επιβολής της τάξης. Χθες, με την ολοκλήρωση της διαδικασίας εκδίκασης της υπόθεσης του ξυλοδαρμού του 26χρονου Κύπριου φοιτητή στη Θεσσαλονίκη από αστυνομικούς, ο εισαγγελέας ζήτησε την μετατροπή της κατηγορίας από απρόκλητη σωματική βλάβη σε επικίνδυνη σωματική βλάβη για τους τέσσερις κατηγορούμενους αστυνομικούς, ενώ για τους άλλους τρεις εμπλεκόμενους, απλή συνέργεια σε επικίνδυνη σωματική βλάβη!

Σειρά άλλων παραβιάσεων θεμελιωδών δικαιωμάτων από την Ελλάδα ανάφερονται και στην Ετήσια Έκθεση 2008 της Διεθνούς Αμνηστείας:

-Αποτυχία προσφοράς ασύλου στη συντριπτική πλειονότητα που το ζήτησε και μακρόχρονη κράτησή τους, μεταξύ των οποίων και παιδιά.

-Κακομεταχείριση μεταναστών από την αστυνομία.

-Κακομεταχείριση και θάνατοι κρατουμένων.

-Γυναίκες και κορίτσια θύματα εμπορίας ανθρώπων και καταναγκαστικής πορνείας εξακολούθησαν να μην προσδιορίζονται ως θύματα από τις αρχές με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ασκήσουν τα δικαιώματά τους για προστασία και βοήθεια.

-Οι αντιρρησίες συνείδησης αντιμετωπίζουν διωγμό και οι στρατεύσιμοι δεν πληροφορούνται το δικαίωμά τους να υπηρετήσουν εναλλακτική θητεία.

-Αναγκαστικές εξώσεις μελών της κοινότητας των Ρομά, παρά τη θέση σε ισχύ, τον Ιανουάριο, του Νόμου 3500/06 κατά της ενδοοικογενειακής βίας, μέρη του νόμου δεν ευθυγραμμίζονταν πλήρως με το καθήκον του κράτους να προστατεύει τα δικαιώματα των γυναικών.

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟ tv.xs.gr

ΣΤΟ ΣΚΑΜΝΙ ΤΟ ΦΑΝΤΑΣΜΑ ΤΟΥ ΦΡΑΝΚΟ

Έστω και με καθυστέρηση, η χούντα του στρατηγού Φρανθίσκο Φράνκο «λογοδοτεί» στον ισπανικό λαό. Για πρώτη φορά, ύστερα από 33 χρόνια, επιχειρείται να χυθεί άπλετο φως στη «μαύρη» περίοδο που σημάδεψε την Ισπανία.

Οι θηριωδίες που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του ισπανικού εμφυλίου και της μετέπειτα δικτατορίας του άτεγκτου στρατηγού Φρανθίσκο Φράνκο αναβιώνουν μέσα από απόφαση του εθνικού δικαστηρίου της χώρας.

Ύστερα από παραγγελία του Ισπανού δικαστή Μπαλτάθαρ Γκαρθόν, δρομολογείται η διεξαγωγή έρευνας αναφορικά με τον εντοπισμό των σορών των θυμάτων και τα ακριβή αίτια των θανάτων τους.

Είχαν προηγηθεί αλλεπάλληλες εκκλήσεις οργανισμών, που εκπροσωπούν τις οικογένειες πολλών χιλιάδων αγνοούμενων. Όλοι τους θύματα αποτρόπαιων τακτικών που εφάρμοσαν Καρλίστες, Φασίστες, Βασιλικοί και Εθνικιστές ενωμένοι υπό τη σκέπη της γνωστής Φάλαγγας. Ηγέτης τους ένα πολιτικό κατασκεύασμα του Μεσοπολέμου. Ο Φράνκο λειτούργησε ως μαέστρος μιας κτηνώδους χορωδίας που είχε αναλάβει το βιασμό, το βασανισμό και εν τέλει τη δολοφονία των πολιτικών της αντιπάλων.

Ο Γκαρθόν κατονομάζει εκείνον και 34 συνεργούς του, οι οποίοι επίσης απεβίωσαν, ως ηθικούς αυτουργούς πράξεων που συνιστούν «έγκλημα κατά της ανθρωπότητας». Ο ίδιος ζήτησε από τον υπουργό Εσωτερικών να εντοπίσει τα ηγετικά στελέχη της Φάλαγγας και να προσδιορίσει αν κάποιοι από αυτούς ζουν σήμερα, προκειμένου να τους απαγγελθούν κατηγορίες.

Ο Ισπανός δικαστής συνέταξε κείμενο 68 σελίδων το οποίο, όπως επισημαίνει, αποδεικνύει ότι σημειώθηκε συστηματική προσπάθεια εξαφανισμού των ανθρώπων που αντιτάχθηκαν στο δικτατορικό καθεστώς (1939-1975). Σε αυτό το πλαίσιο, ζητά να ανοίξουν 19 μαζικοί τάφοι ανά τη χώρα. Ανάμεσα σε αυτούς φέρεται να είναι θαμμένος ο γνωστός ποιητής Φεντερίκο Γκαρσία Λόρκα, ο οποίος εκτελέστηκε στην αρχή του ισπανικού εμφυλίου (1936-39).

Είναι η πρώτη φορά μετά το θάνατο του Φράνκο (1975) που επιχειρείται να χυθεί άπλετο φως στα γεγονότα εκείνης της «μαύρης» περιόδου. Το 1977 είχε απονεμηθεί χάρη σε όσους έδρασαν υπό τις εντολές του δικτάτορα. Το λεγόμενο Σύμφωνο της Σιωπής, συνδεδεμένο με συντηρητικά στοιχεία που διέπουν την ισπανική κοινωνία, έπεσε σαν ταφόπλακα στην αξιώσεις των αντιφασιστών για ηθική δικαίωση του αγώνα τους.

Σήμερα η Ένωση για την Ανάκτηση της Ιστορικής Μνήμης (ARMH) χαιρετίζει τη συγκεκριμένη εξέλιξη, η οποία πάντως, όπως σημειώνει, έρχεται πολύ αργά. «Είναι μία ευχάριστη ημέρα για μία χώρα που μέχρι σήμερα έχει φερθεί άδικα στα θύματα. Αλλά και μία λυπηρή ημέρα, καθώς πολλοί άνθρωποι πέθαναν, στα 30 χρόνια που μεσολάβησαν από το θάνατο του Φράνκο, χωρίς να δικαιωθούν», δήλωσε σχολιάζοντας την απόφαση του δικαστηρίου ο πρόεδρος της ARMH, Εμίλιο Σίλβα. Ο παππούς του δολοφονήθηκε από μέλη της Φάλαγγας.

Υπολογίζεται ότι περίπου 500.000 άνθρωποι σκοτώθηκαν συνολικά κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου, ο οποίος προκλήθηκε από το πραξικόπημα του Φράνκο εναντίον της δημοκρατικά εκλεγμένης αριστερής ρεπουμπλικανικής κυβέρνησης. Περισσότεροι από 50.000 αντιφρονούντες εκτελέστηκαν από τη χούντα. Το εθνικό δικαστήριο της Ισπανίας έχει καταγράψει 133.708 αντιφρονούντες της δικτατορίας ως αγνοούμενους.

Θυμηθείτε:

Η δικτατορία του Φρανθίσκο Φράνκο επιβλήθηκε με τη βοήθεια της ναζιστικής Γερμανίας και της φασιστικής Ιταλίας, οι οποίες βομβάρδισαν χωριά και πόλεις.

Ανάμεσά τους και η βασκική πόλη Γκερνίκα η οποία ισοπεδώθηκε στις 26 Απριλίου του 1937. Τα θύματα ήταν κατά κύριο λόγο άμαχοι. Την καταστροφή αποτύπωσε ο Πάμπλο Πικάσο, ζωγραφίζοντας τον ομώνυμο πίνακα που έχει αναδειχθεί σε σύμβολο κατά του φασισμού.

Με αφετηρία το πραξικόπημα εναντίον της νόμιμης κυβέρνησης της Ισπανίας, οι επιχειρήσεις υπό το συντονισμό του Φράνκο, περιλάμβαναν μαζικές εκτελέσεις των αντιφρονούντων. Περίπου 250 Έλληνες εθελοντές πολέμησαν στην Ισπανία, στο πλευρό των αντιφασιστών.

Κείμενο: Βασίλης Κωστούλας
Συνέντευξη: Κατερίνα Κιτίδη
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟ tvxs.gr

Έκθεση του ΟΗΕ στηλιτεύει τη στάση των ελληνικών αρχών απέναντι στις μειονότητες

Σκληρή κριτική απέναντι στις ελληνικές αρχές, για παραβίαση των δικαιωμάτων των μειονοτήτων, πρόκειται να ασκήσει ο ΟΗΕ, σε έκθεση που θα δημοσιευθεί το Μάρτιο. Αυτό προέβλεπε με βεβαιότητα πρόσφατο δημοσίευμα της εφημερίδας Vreme, που επικαλούνταν «πηγές της μακεδονικής μειονότητας στην Ελλάδα». Το tvxs ζήτησε την άποψη του καθηγητή Δημήτρη Χριστόπουλου για τα δικαιώματα των μειονοτήτων στη βόρεια Ελλάδα.

Την έκθεση εκπονεί η ειδική ερευνήτρια του ΟΗΕ για τα θέματα των μειονοτήτων, Γκέι Μακντούγκαλ. Όπως ανέφερε η εφημερίδα, «από τις διαβουλεύσεις που είχαν εκπρόσωποι της μακεδονικής μειονότητας στην Ελλάδα με εκπροσώπους αρκετών αρμόδιων διεθνών Οργανισμών, έλαβαν διαβεβαιώσεις ότι η Έκθεση της ειδικού για τις μειονότητες του ΟΗΕ, κας Μακντούγκαλ, θα αποτελεί ρεαλιστική περιγραφή αυτού που διαπίστωσε η ίδια κατά την επίσκεψή της στην Ελλάδα». Η Vreme υποστηρίζει ότι στην έκθεση «θα αναφέρεται σαφώς η παραβίαση των μειονοτικών δικαιωμάτων στην Ελλάδα, με ιδιαίτερη έμφαση στη μακεδονική και τουρκική κοινότητα».

Σε επίσκεψή της στη Βόρεια Ελλάδα τον προηγούμενο Σεπτέμβρη, η κα Μακντούγκαλ συναντήθηκε με μέλη της σλαβόφωνης και της τουρκόφωνης μειονότητας, καθώς επίσης και με εκπροσώπους των Ρομά. Πάντως, με το ζήτημα της παραβίασης των δικαιωμάτων των μειονοτήτων στην Ελλάδα δεν ασχολείται μόνον εκείνη. Η Επιτροπή κατά του Ρατσισμού και των Διακρίσεων (ECRI) του Συμβουλίου της Ευρώπης επίσης καταπιάνεται με το θέμα, σε σχετική έκθεση που ετοιμάζει.

Με αφορμή την έκθεση Μακντούγκαλ, ανοίγεται ένα επίμαχο ζήτημα που απασχολεί, για χρόνια, την ελληνική πολιτική σκηνή και διπλωματία και προπαντός τους μειονοτικούς. Η πολιτική ηγεσία της Ελλάδας, εδώ και πάρα πολλά χρόνια αντιμετωπίζει αυτούς τους πληθυσμούς σαν να μην υπάρχουν, μη αναγνωρίζοντάς τους ως μειονότητα. Κατά συνέπεια, ο μόνος τρόπος για να υπάρξουν (!) στην Ελλάδα, είναι ως Έλληνες. Από την καταπάτηση αυτού του βασικού δικαιώματος, αυτό της αναγνώρισης, ξεκινάει το πρόβλημα και επεκτείνεται στο ότι δεν επιτρέπεται η επίσημη χρήση της γλώσσας τους, στη ρατσιστική αντιμετώπιση και γενικότερα στην προσπάθεια κατάπνιξης της ταυτότητας τους, καθώς και της αφομοίωσής τους.

Όπως επισημαίνει σε συνέντευξη που παραχώρησε στο tvxs ο Δημήτρης Χριστόπουλος, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου, μέλος της γραμματείας του Κέντρου Ερευνών Μειονοτικών Ομάδων και Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου: «το θέμα των σλαβόφωνων Μακεδόνων σχετίζεται με την άρνηση της μειονοτικής ταυτότητας. Τους αρνούνται να εκφράσουν την συνείδησή τους». Συμπληρώνοντας, υπενθυμίζει ότι, παλαιότερα, ακόμα και η λεκτική έκφραση της μειονοτικής τους συνείδησης ήταν «ποινικώς κολάσιμη» και οδηγούσε σε διωγμούς. Πλέον, αυτό έχει πάψει να συμβαίνει, αλλά εξακολουθεί να είναι ποινικώς κολάσιμη η δημιουργία συλλόγων. «Όλα αυτά γίνονται στο πλαίσιο μιας σκληρής αφομοιωτικής λογικής και λογοκρισίας», καταλήγει.

Αναφερόμενος στην «“διπλωματία των επιστολών” μεταξύ των πρωθυπουργών σε Αθήνα και Σκόπια», το καλοκαίρι του 2008, ο Δ. Χριστόπουλος αναλύει:

«Στην πρώτη επιστολή, ο πρωθυπουργός της γείτονος ζητά για πρώτη φορά την “αναγνώριση της μακεδονικής μειονότητας” από την Ελλάδα συνοδευόμενη από μια σειρά δικαιώματα (τη “διασφάλιση των θεμελιωδών δικαιωμάτων της” με έμφαση στην εισαγωγή της μητρικής γλώσσας στο σχολείο, χρήση της στην τοπική αυτοδιοίκηση κ.λ.π., επιστροφή των περιουσιών των πολιτικών προσφύγων του εμφυλίου που έγιναν πολίτες της ΠΓΔΜ και χορήγηση διπλής υπηκοότητας σε όποιους απ’ αυτούς το επιθυμούν). Μια βδομάδα αργότερα, στην απαντητική του επιστολή, ο Έλληνας πρωθυπουργός δεν αρκείται στο να υποστηρίξει πως σήμερα πλέον “δεν υπάρχει ‘μακεδονική’ μειονότητα στην Ελλάδα”. Ανατρέχει στο παρελθόν, λέγοντας πως τέτοια μειονότητα “ποτέ δεν υπήρξε” και “κάθε αντίθετος ισχυρισμός είναι απόλυτα αθεμελίωτος και πολιτικά υποκινούμενος, χωρίς σεβασμό στην ιστορική πραγματικότητα της περιοχής”».

«Σε ομιλία του, ο Βρετανός ιστορικός της πολιτικής θεωρίας, Quentin Skinner, είπε: “καμία έννοια που έχει την ιστορία της δεν έχει ορισμό, καμία έννοια που έχει ορισμό δεν έχει ιστορία”».

«Φαίνεται πως ο Έλληνας πρωθυπουργός ανήκει στους πιο κυνικούς αναγνώστες της προηγούμενης αποστροφής (ίσως πιο κυνικός από τον προκάτοχό του, Κ. Μητσοτάκη, ο οποίος αρκετά χρόνια πριν εξομολογείται πως το θέμα των Σκοπίων το είδε από την πρώτη στιγμή στις πραγματικές του διαστάσεις. Αυτό που τον απασχόλησε από τη αρχή δεν ήταν το όνομα του κράτους αυτού. Το πρόβλημα για εκείνον ήταν να μη δημιουργηθεί ένα δεύτερο μειονοτικό ζήτημα στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας. Αυτό ήταν το κλειδί της ελληνοσκοπιανής διαφοράς για τον ίδιο). Το μειονοτικό ζήτημα στην Ελλάδα, επειδή έχει την ιστορία που έχει, δεν επιδέχεται ορισμούς. Και για να μην δημιουργούνται επιφυλάξεις και ανασφάλειες ως προς την ιστορία του μειονοτικού ζητήματος, κάπως πρέπει να εποικήσουμε το παρελθόν, να το ρετουσάρουμε – ας μου επιτραπεί η λέξη – με όσους ισχυρισμούς είναι αρκετοί για να κοιμόμαστε ήσυχοι σήμερα. Για τα υπόλοιπα, “μπορείτε να πάτε στο Δικαστήριο” κατά την προσφιλή διατύπωση της ελληνικής διοίκησης, όταν φέρεται σαν να αναγνωρίζει το χαμένο δίκαιο των συναλλασόμενων μαζί της, αλλά αρνείται να κάνει κάτι για να επανορθώσει την κατάσταση».

«Αν λοιπόν σήμερα όντως καθίσταται δυσχερές να εντοπιστούν άνθρωποι που δηλώνουν ότι ανήκουν σε μακεδονική μειονότητα στην Ελλάδα – ακόμη κι αν το νιώθουν – ο ισχυρισμός ότι τέτοια μειονότητα “ουδέποτε υπήρξε” από ένα διδάκτορα ελληνικής διπλωματικής ιστορίας, έστω και πρωθυπουργό της Ελλάδας, είναι σοβαρό θέμα. Βέβαια, ο Κ. Καραμανλής κάθε άλλο παρά αδαής περί του θέματος είναι. Ο λόγος του φαίνεται πως κάτι διαπιστώνει – εν προκειμένω τη διαχρονική ανυπαρξία μακεδονικής μειονότητας – ενώ, κατ’ ουσίαν δε διαπιστώνει τίποτε. Απλώς, επιδιώκει να διευθετήσει, να κανονίσει κάτι. Ένα “πρέπει”, όπως ξέρουν οι νομικοί κυρίως, κρύβεται μέσα σε πραγματολογικές προτάσεις οι οποίες επιτελούν ένα εξόχως κανονιστικό ρόλο: “μακεδονική μειονότητα δεν (πρέπει να) υπάρχει, ούτε (θα μπορούσε να) έχει υπάρξει”. Και αν τα πράγματα δεν συμφωνούν με τις δεοντολογικές μας συνταγές, τότε κακώς για κείνα. Η συνταγή ενισχύεται με δραστικά μέτρα. Εφόσον μειονότητες δεν πρέπει να υπάρχουν, τότε τα κράτη οφείλουν να προβούν στα δέοντα προκειμένου η πραγματικότητα να συμμορφωθεί με τον κανόνα μέσω πολιτικών αφομοίωσης και διωγμών που υπέστησαν, η συγκεκριμένη αλλά και πολλές, μειονότητες στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα».
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟ tvxs.gr

Δευτέρα 23 Φεβρουαρίου 2009

Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΝΑΤΡΙΧΙΛΑ ΜΕΡΟΣ Β΄

Αφού πάω γυρεύοντας, μου τα 'ψαλαν για τα καλά η καθοδήγηση του ΚΚΕ κι ο «Ριζοσπάστης» για την αποκοτιά μου να θίξω τα ιερά και τα όσια: Σ' αυτές τις στήλες και υπό τον τίτλο «ΚΚΕ - Στάλιν: η μεγάλη ανατριχίλα» («Ε», 9-2-09) υποστήριξα ότι η απροκάλυπτη προπαγάνδιση του σταλινισμού στις «θέσεις της Κ.Ε.» για το 18ο Συνέδριο, που ολοκλήρωσε χθες τις εργασίες του, θα 'πρεπε να προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων, καθ' ότι αποπνέει ολοκληρωτικές αντιλήψεις, επικίνδυνες για τη δημοκρατία και την κοινωνία.
Οι ευάριθμοι, τελικά, τολμητίες περιλούστηκαν με χαρακτηρισμούς και υπονοούμενα, κατά τον τρόπο που συνηθίζει το κόμμα του λαού να διαλέγεται δημόσια με τους πραγματικούς ή κατά φαντασίαν αντιπάλους του. Τον τόνο έδωσε προσωπικά η Αλέκα Παπαρήγα στη συνέντευξη Τύπου για το συνέδριο:

«...Λίγα άρθρα ήταν αξιώσεων. Τα περισσότερα θύμιζαν τα χαρτάκια που οι μυστικές υπηρεσίες, από το '47 ή το '50 και μετά, έστελναν δεξιά κι αριστερά «γράψτε εκείνο», «πείτε το άλλο», «κάντε εκείνο» για το ΚΚΕ...».
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ Γ. ΒΟΤΣΗΣ

Αλλά τα... αποκαλυπτήριά μου ανέλαβε με ένα δισέλιδο στον «Ριζοσπάστη» (11-2-09) ο Στέφανος Κρητικός (δημοσιογραφικό ψευδώνυμο του διευθυντή της εφημερίδας Στέφανου Λουκά, όπως μου λένε):

«...Ο Γ.Β. και η «Ελευθεροτυπία» δεν πρωτοτυπούν, όταν γράφουν για το ΚΚΕ (...). Τα σενάρια είναι έτοιμα από διάφορα αστικά επιτελεία. Μόνο που χρειάζονται και καλούς πλασιέ της αληθοφάνειας στα ΜΜΕ (...). Και ο Γ.Β. είναι δοκιμασμένος. Οπως και η εφημερίδα που γράφει. Εχουν δώσει και δίνουν συνεχώς εξετάσεις στις αντι-ΚΚΕ προβοκάτσιες. Είναι ταγμένοι στην αναπαραγωγή της αντι-ΚΚΕ προπαγάνδας. Γι' αυτόν τον σκοπό δουλεύουν ολόκληρα επιτελεία ιμπεριαλιστικά, της άρχουσας τάξης. Και μάλιστα ενδιαφέρονται να τα αναπαράγουν προοδευτικούληδες δημοσιολόγοι ακόμη πιο καλά «αντιεξουσιαστές», που είναι και της μόδας (...). Η σταλινολογία ως αντικομμουνιστική και αντισοβιετική προπαγάνδα του διεθνούς ιμπεριαλισμού βρίσκεται στην αιχμή της διαπάλης από τον θάνατο ακόμη του Στάλιν...».

«Δημοσιογραφών» με κομματικό διορισμό και εντολή ο συντάκτης αυτού του άθλιου κειμένου ούτε που θα 'χει διαβάσει ποτέ ότι, κατά τον Αλμπέρ Καμύ, πρώτιστη δεοντολογική υποχρέωση του δημοσιογράφου είναι να αποκαλύπτει και να καταγγέλλει τον ολοκληρωτισμό σε όλες του τις εκφάνσεις.

Και πάλι καλά, λέω, που δεν γνώριζε ότι σήμερα, 23 Φεβρουαρίου, έχω τα... γενέθλιά μου. Γιατί θα 'γραφε σίγουρα ότι μετέθεσα την ημερομηνία σκοπίμως για να συμπίπτουν με τα γενέθλια της ΕΠΟΝ και του Κόκκινου Στρατού - και να ψαρεύω στα θολά νερά...

«Κρα» από το στόμα κόρακος. «Λυσσασμένος αντικομμουνιστής κονδυλοφόρος», λοιπόν, η αφεντιά μου. Πλασιέ της αντι-ΚΚΕ προπαγάνδας αστικών επιτελείων. Προβοκάτορας στην υπηρεσία σκοτεινών ιμπεριαλιστικών κέντρων: Χολερικός σταλινολόγος - στην ίδια ρότα με τους μικροαστούς, τους οπορτουνιστές και τους τροτσκιστές. (Με τέτοιες ρετσινιές, Θεέ μου, στα σταλινικά καθεστώτα δεν έφταναν τα γκουλάγκ. Χώμα έτρωγες...)

Και, επιπλέον, σε εισαγωγικά «αντιεξουσιαστής» - προστάτης των κουκουλοφόρων, μαζί με τη «δήθεν πλουραλιστική» «Ελευθεροτυπία». Ετσι, για να καλύπτουμε και την επικαιρότητα και να σπιλώνουμε εκ του ασφαλούς, με όποιες συνέπειες. Στην αθλιότητα που παράγουν η τύφλωση του φανατισμού και η κομματική σκοπιμότητα, δεν υπάρχουν όρια.

Αλλά, μπάστα, σταλινόμουτρο του κερατά, που, ευτυχώς, δεν έχεις άλλη εξουσία εκτός από τη χαύνωση των αναγνωστών σου. Απολογητής και προστάτης κουκουλοφόρων ουδέποτε υπήρξα. (Προ)κάλεσα, αντιθέτως, και επανειλημμένα, όσους απ' αυτούς αισθάνονται και είναι διαδηλωτές δίκαιης οργής να αφήνουν ακάλυπτα τα φλογισμένα τους πρόσωπα... Για να μένουν, ακριβώς, με τις κουκούλες οι βαλτοί ασφαλίτες, οι τραμπούκοι, οι προβοκάτορες και οι χαφιέδες.

Αλλο τόσο διαλάλησα σε όλους τους τόνους, με την πεζοδρομιακή εμπειρία δεκαετιών, ότι καμιά σχέση με την εξεγερσιακή και επαναστατική (αντι)βία δεν έχουν φασιστικές συμπεριφορές σαν αυτή κατά του φίλου καθηγητή Γιάννη Πανούση, τρομοκρατικές επιθέσεις και δολοφονίες, καταστροφές δημοσίων αγαθών, βανδαλισμοί σε σχολεία και δημόσια κτίρια, εμπρησμοί και λεηλασίες σε βάρος βιοπαλαιστών, «μπαχαλάκηδων» χουλιγκανισμός και πλιάτσικο.

Εραστής της ελευθερίας, πάνω απ' όλα, ο χωρίς εισαγωγικά αντιεξουσιαστής, δηλαδή ο συνειδητός αναρχικός, ξέρει καλά τα όριά της: Εκεί που αρχίζει η ελευθερία του άλλου. Σέβεται τη ζωή ως αυταξία και τη μάνα φύση. Διακονεί την κοινωνική αλληλεγγύη και υπερασπίζεται το δικαίωμα να είσαι διαφορετικός και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Πολέμιος κάθε ολοκληρωτισμού, βλέπει τον σταλινισμό στην αντίπερα όχθη. Διότι όπου διαχειρίστηκε την εξουσία, ταύτισε τον σοσιαλισμό με τον αυταρχισμό, την αδικία, την τυραννία, το έγκλημα. Και διότι είναι αντεπανάσταση, αφού στέρησε από τους στερημένους το όραμα της κοινωνικής απελευθέρωσης.

Στον «Ριζοσπάστη» πάλι (15-2-09) πήρε τη σκυτάλη από τον διευθυντή του ο πρύτανης του σταλινισμού στο ΚΚΕ Μάκης Μαΐλης. Θεωρεί ότι με τσάκωσε κλέπτοντα οπώρας, επειδή προέτρεψα να δούμε και τη συγκλονιστική ταινία του Βάιντα «Κατίν» και σαν δείγμα των σταλινικών εγκλημάτων. Ισχυρίζεται ότι είναι χαλκευμένα τα αρχεία της KGB που χρησιμοποίησαν ο Βάιντα αλλά και ο Βαλέσα και ο Γκορμπατσόφ και δεν μου πέφτει λόγος, αφού σίγουρα είναι πιο οικείος με τα της Κα-Γκε-Μπε...

Σ' ένα δισέλιδο κι αυτός, βάλθηκε να διδάξει Ιστορία κατά το δοκούν - λες και αμφισβητήθηκε από κανέναν το έπος του Στάλινγκραντ και το μεγαλείο του Πατριωτικού Πολέμου, που συνέτριψε τον χιτλερισμό.

Και ούτε λέξη για τις σταλινικές διώξεις με τα εκατομμύρια θύματα. Ούτε η παραμικρή αναφορά στον περασμένο αιώνα των παγκοσμίων πολέμων και των προδομένων επαναστάσεων, με την ανείπωτη φρίκη και τους ποταμούς αίματος από την κτηνωδία του ναζισμού και του φασισμού, αλλά και τη θηριωδία του σταλινισμού και του μαοϊσμού...

Βάλθηκε επίσης να μιλήσει για... δημοκρατία (στο σπίτι του κρεμασμένου για σκοινί) με νοητικά επιτεύγματα αυτού του επιπέδου:

«...Η υπεράσπιση της καπιταλιστικής ιδιοκτησίας προϋποθέτει και τέτοιου τύπου αντιλήψεις για τη δημοκρατία, όπως αυτές που εξέφρασε ο Γ. Βότσης και η «Ελευθεροτυπία» του, που είναι ακριβώς ίδιες με του ΛΑΟΣ, της Ν.Δ., του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ. Αστική δημοκρατία και ξερό ψωμί...».

Αν και σε τέτοιο δημόσιο «διάλογο» νιώθω να πηγαίνουν χαμένα τα λόγια μου, να θυμίσω απλώς ότι στο άρθρο μου που ερέθισε την καθοδήγηση του ΚΚΕ, δεν αποπειράθηκα καν να αντιπαραθέσω την... αστική δημοκρατία στη δικτατορία του προλεταριάτου -συνώνυμη, κατά τον Λένιν, της Εργατικής Δημοκρατίας, που τη βίωσαν, αλίμονο, σκληρά στο πετσί τους τόσοι λαοί. Μόνο τη Ρόζα Λούξεμπουργκ είχα επικαλεσθεί και τη διακήρυξή της, με τη διαχρονική αξία ότι δεν υπάρχει σοσιαλισμός χωρίς ελευθερία και δημοκρατία. Και για να τιμήσω τη μνήμη της στα 90 χρόνια από την άγρια δολοφονία της. Οσα ακριβώς και τα χρόνια ζωής του ΚΚΕ, με τους τόσους αγώνες, τις τόσες θυσίες, αλλά και αυτή την κατάντια. Τι κρίμα...

Κυριακή 22 Φεβρουαρίου 2009

ΟΙ ΒΑΘΥΤΕΡΕΣ ΑΙΤΙΕΣ ΤΗΣ ΕΞΕΓΕΡΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ


Του ΕΥΓΕΝΙΟΥ ΑΡΑΝΙΤΣΗ

Αυτό είναι το σημείο καμπής, όπου η μετανεωτερική κοινωνία, έχοντας φτάσει στο τέλος της, παραδόθηκε αμαχητί στον πειρασμό του ναρκισσισμού, ο οποίος, είναι γνωστό, αναπτύσσεται σε κάθε ιστορικό επίλογο. Καθρεφτίστηκε μελαγχολικά στον εαυτό της και, αυτό κάνοντας, αναγνώρισε την εποποιία των σκουπιδιών -το είναι της. Εκδήλωσε κάποιες τύψεις για τους τόνους των πυρηνικών και χημικών αποβλήτων που άδειαζαν οι εταιρείες στα ποτάμια της Αφρικής και επέβαλε στους ηθοποιούς του Χόλιγουντ την υποχρέωση να υιοθετούν παιδάκια από τις σπαρασσόμενες χώρες της διακεκαυμένης ζώνης· ο Μπραντ Πιτ και η Αντζελίνα Τζολί θέλουν ή έχουν 14 -να τους ζήσουν! Φαγητό, κακά, νάνι, φημισμένα ιδιωτικά σχολεία, τι άλλο να προλάβουν οι δύο στοργικοί γονείς; Ας ελπίσουμε ότι υπάρχουν αρκετοί οικιακοί βοηθοί για να κατεβάζουν τα σκουπίδια.

Ολόκληρη η Δύση ψεκάζει με αποσμητικά. Τα σκουπίδια είναι τώρα γι' αυτήν το μείζον αντικείμενο αγάπης/μίσους, είναι ο αφρός της, ποθητός και συνάμα πανταχού παρών, διαφιλονικούμενος κι εντούτοις δωρεάν. Η καταναλωτική κοινωνία λειτουργεί λες και η σταθερή ημερήσια παραγωγή σκουπιδιών συνιστά το βασικό της κίνητρο και συνάμα τον μηχανισμό της εθιμοτυπίας της. Παγκοσμιοποίηση ήταν η μετατροπή του πλανήτη σε απορριμματοφόρο, για να μην πούμε και για τα διαστημικά σκουπίδια στη στρατόσφαιρα. Οι Αμερικάνοι πετούν, καθημερινά, στα σκουπίδια δέκα εκατομμύρια αναπτήρες· όμως, στον κόσμο της ολικής αντιστροφής, δηλαδή στον κόσμο μας, αυτό είναι απλός αναχρονισμός: απεναντίας, κακόγουστα σκουπίδια από τιτάνιο και πλατίνα αξίας διακοσίων χιλιάδων δολαρίων φιγουράρουν στις μεταμοντέρνες γκαλερί του Μπέβερλι Χιλς, όπου τη θέση των σκουπιδιών έχουν καταλάβει τα χρήματα, τα τσεκ. Μέχρι και οι βομβαρδισμοί χωρών του Τρίτου Κόσμου, και ακριβώς σε πείσμα του ότι τα υπερόπλα αποτελούν το άνθος της τεχνολογικής ανάπτυξης, σχεδιάζονται σαν γιγάντιας κλίμακας εκκενώσεις απεμπλουτισμένου ουρανίου στις ερήμους και στους βυθούς, ύστατη ανακούφιση της υπερπαραγωγής απ' το άγχος του πλεονάσματος.

Σ' αυτή την αντίφαση υπακούει η διφορούμενη στάση μας, καθώς ζούμε παγιδευμένοι στην προϊούσα σύγκλιση περιττού και περιζήτητου, είτε πρόκειται για γνώση, είτε για εμπόρευμα, είτε για τον ίδιο τον χρόνο. Εξάλλου, το ότι αναδύονται αντιφάσεις αναγγέλλει την πιο ευχάριστη απόδειξη του ότι δεν είμαστε θεοί. Αρα, λίγη ταπεινοφροσύνη δεν θα έβλαπτε.

Φέρ' ειπείν, εν ονόματι εκείνου που ονομάζουν «ανάπτυξη», δρόμοι όλο και πιο άνετοι, όλο και πιο φαρδείς, όλο και πιο σωστά σηματοδοτημένοι, μας οδηγούν σε κάποιον επαρχιακό προορισμό όλο και πιο γρήγορα, και ακόμη πιο γρήγορα, και πιο γρήγορα, και το ζήτημα είναι να πηγαίνεις απ' την Αθήνα στην Θεσσαλονίκη σε δέκα λεπτά, μολονότι κανένας δεν μπορεί να αιτιολογήσει την τυφλή, τη μανιακή αφοσίωση στο δόλωμα μιας τέτοιας πανικόβλητης μετακίνησης που τείνει να γίνει ακαριαία. Σκανδαλωδώς αναπάντητο μένει το ελατήριο, το γιατί (νιώθουμε ότι πρέπει) να ταξιδεύουμε όλο και γρηγορότερα, ειδικά τη στιγμή που η ηθική (και οικονομική εδώ που τα λέμε) αξιοπιστία όλων ανεξαιρέτως των εκκρεμουσών υποθέσεων φθίνει. Μπορούμε τουλάχιστον να παρατηρήσουμε ότι η μύχια αντίληψη του τοπίου εκμηδενίζεται: η κάποτε υπέροχη χρωματική ύφανση της υπαίθρου είναι τώρα το απορριμματικό κατάλοιπο της επιτάχυνσης. Με τον ίδιο τρόπο, το στοχαστικό και αισθαντικό τοπίο της γνώσης είναι το κατάλοιπο της υπερταχείας απόκτησης πτυχίων.

Ετσι, ένα σύνθημα όπως το ΖΗΣΕ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ παύει να παραπέμπει, έστω νοσταλγικά, σε περιόδους ευφορίας σαν τον παρισινό Μάη και γίνεται κεντρικό, επιθετικό σλόγκαν της Vodafone. Σε αντίθεση με τους πολιτικούς και τους διανοούμενους, οι διαφημιστές καταλαβαίνουν εγκαίρως τι είναι εκείνο που λείπει: η παλιά, πηγαία ζωή της αυθεντικής επικαιρότητας. Ούτε στην παιδεία, ούτε στο ταξίδι, ούτε στην καλλιέργεια της γης αφομοιώνουμε πλέον τη στιγμή, αλλά η στιγμή είναι ακριβώς αυτό που πρέπει να πεταχτεί στη χοάνη της αχρηστίας το ταχύτερο, να σβηστεί και να ξεχαστεί. Το πένθος της κάθε στιγμής, της κάθε ώρας, της κάθε μέρας, της κάθε χρονιάς, το μετείκασμά της στην επόμενη και στη μεθεπόμενη, αντιμετωπίζεται σαν κάτι το αδιανόητο. Η επερχόμενη στιγμή πρέπει να είναι πάντοτε καινούρια, σαν προϊόν που θα πουληθεί.

Οσο για την Αριστερά, και αναφέρομαι στην Αριστερά που δείχνει επιτέλους να ξέρει από πού έρχονται τα χελιδόνια την άνοιξη, εκείνο που πρωτίστως και με ανυποχώρητο φανατισμό αποφεύγει να θίξει είναι ο φιλοσοφικά συζητήσιμος χαρακτήρας της αμήχανης συναίνεσής της σ' αυτή την εξέλιξη, διότι η απάντηση δεν θα μπορούσε παρά να είναι ενοχοποιητική: φτάσαμε ώς εδώ ειδικά προσπερνώντας τη στιγμή, σαν ψυχικό αγκυροβόλιο του ανθρώπου και διαγράφοντάς την· τα καταφέραμε πιστεύοντας ότι η ζωή όχι μόνον δεν πρέπει να επιδιώκει την απεριόριστη διαπλάτυνση του αθρόου συμβάντος, τόσο σημαντικού άλλωστε για τη βαθμιαία συνειδησιακή αναπροσαρμογή των παιδιών και των εφήβων, αλλά οφείλει να εξαντλείται στη στρατηγική και στο «ορθολογικό» ξετύλιγμα πενταετών πλάνων, χώρια τα ανδραγαθήματα στην παπαγαλία, που ευφραίνουν τους καθοδηγητές. Η στιγμή της τωρινότητας κρίθηκε άχρηστη, διότι η απόλαυσή της ήταν ψυχικής τάξης. Ηδη το ΑΠΟΛΑΥΣΕ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ! είχε γίνει πριν από λίγα χρόνια διαφημιστικό σλόγκαν ενός διάσημου αναψυκτικού, όταν έφηβοι-πρότυπα, εκτελώντας δύσκολες φιγούρες πάνω στο σκέιτ, απολάμβαναν τη στιγμή συμμετέχοντας μέσω φαντασιακών εκφορτίσεων αδρεναλίνης στην εκσπερμάτιση των φυσαλίδων του ανθρακικού. Οι διανοούμενοι θεώρησαν αυτή την πλαγίως διοχετευόμενη ενέργεια σπατάλη, την υποτίμησαν: κανείς δεν βρέθηκε να τη συσχετίσει με το αίτημα μιας εξέγερσης ενάντια στη δικτατορία μιας τεχνολογίας που είχε καταστήσει το παρόν ανυπόφορο· σερφάροντας, τα παιδιά κυνηγούσαν τον φωτοστέφανο της στιγμής που αιωνίως διαφεύγει.

Απέναντι σ' αυτή την υφαρπαγή της αυθεντικότητας της εμπειρίας, η Αριστερά είχε μείνει εξαρχής απαθής, απορροφημένη από τον γρίφο των εσωκομματικών ισορροπιών. Ακόμη σήμερα, συμφωνεί με τους υπόλοιπους, είτε πρόκειται για τα ακαδημαϊκά στελέχη, είτε για τον Μπαράκ Ομπάμα, είτε για τις πολυεθνικές που διαφημίζουν τα προϊόντα τους μ' έναν υπερθεματισμό της αξίας τού «αύριο», στο ότι επιβάλλεται να στραφούμε αποκλειστικά προς το μέλλον, δίχως αλληλεπίδραση με το εκκρεμές πένθος των βιωμάτων του παρελθόντος, τα οποία ματαίως περιμένουν να τα μετατρέψουμε σε διδάγματα. Και για την Αριστερά, λοιπόν, η θέση του αιτήματος ΖΗΣΕ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ είναι ήδη κατειλημμένη απ' το απατηλό πνεύμα της «επικοινωνίας» αλά Vodafone, με αντιπαροχή το πολυθρύλητο ΚΟΙΤΑΖΩ ΜΠΡΟΣΤΑ και τις συναφείς μετωνυμίες του σημείου φυγής, όπου μετακυλίονται όλες οι υπεσχημένες ανταμοιβές της μελλοντολαγνίας. Αντί να ζήσουμε τη στιγμή, παρατείνοντάς την, αντιληφθήκαμε το ζην ως κάτι το στιγμιαίο.

Κοντολογίς, η εποχή, η γενική τάση, πίεζε να συλλάβουμε το ζην ως την αέναη διαδοχή εκείνου που έπαψε να υφίσταται (παρελθόν) κι εκείνου που δεν έφτασε ακόμη (μέλλον), σαν σε παρωδία του αριστοτελικού ορισμού του παρόντος. Καταλήξαμε, συνεπώς, στο ζωή= μηδέν, όπως ας πούμε στην εκπαίδευση, όπου η ζωή, η πραγματική ζωή που έπρεπε να ρέει ανάμεσα στις ψυχικές μαρμαρυγές των προσώπων μεγεθύνοντάς τες, συγχέεται σκόπιμα με τη ζωή ως συνεσταλμένο λειτουργικό μέγεθος που μελετάται απ' τη βιολογία: «Η ζωή», γράφει ο Ζακ Τεστάρ, και με το δίκιο του, «είναι ένα θανάσιμο νόσημα που μεταδίδεται με τη σεξουαλική επαφή». Μπείτε στο κύτταρο, σύντροφοι. Αυτό θα είναι, στο μέλλον, το στρατηγείο μας. Ηδη οι διασπάσεις των ομάδων θυμίζουν φράκταλ.

Οταν αναφερόμαστε στην αίσθηση του τέλους της Ιστορίας (και όχι βέβαια με την αφελή έννοια που δίνει ο Φουκουγιάμα), εννοούμε αυτή την άμβλυνση της μνήμης των αλληλοδιαδοχικών παρόντων, που έχασαν την τρισδιάστατη υφή τους. Μια παρόμοια άμβλυνση είναι, για τον ψυχισμό των παιδιών, εξουθενωτική. Φωτογραφίζοντας με τα κινητά τους τηλέφωνα το κάθε τετριμμένο στιγμιότυπο, τα παιδιά παύουν να θεωρούν τη στιγμή του παρόντος σαν τον τόπο όπου αίρεται η άρθρωση παρωχημένου/επικείμενου ώστε να επιτραπεί η εμβάθυνση των διαπροσωπικών σχέσεων, και υποχρεώνονται να μεταθέσουν τα συναισθήματά τους είτε στο παρελθόν (στο αρχείο) είτε στο μέλλον (στο ψυγείο), ενώ οι υπαινιγμοί των ταινιών του σινεμά γύρω απ' την παλιά ρομαντική πίστη ότι «το παρόν διαρκεί όσο ένα ερωτικό φιλί» τους φαίνονται αδιάφοροι ή ευτράπελοι.

Ετσι, απ' την πλευρά της, με ελάχιστες παραφωνίες, η Αριστερά δυσκολεύεται να καταλάβει ότι, αν τα παιδιά δυσανασχετούν και εξεγείρονται, δεν είναι διότι τους κλέβουν το μέλλον, όπως το θέτει λ.χ. ο Αλέξης Τσίπρας, αλλά διότι τους κλέβουν το παρόν, τους κατάσχουν την εφηβεία, απομακρύνοντάς τα απ' το σημείο βρασμού των συμβάντων και αφαιρώντας τους τη δυνατότητα μιας ζωηρής συμμετοχής στον ενεστώτα των συγκινήσεων. Μέχρι και τα σπασικλάκια γκρινιάζουν για την έλλειψη χρόνου. Σχολείο, φροντιστήρια, βίντεο, SMS, Ιντερνετ, ερωτικές σχέσεις, συναισθηματικές διευθετήσεις, αλληλεγγύη, οικογένεια, σπορ, τα πάντα διεκπεραιώνονται μάλλον παρά συμβαίνουν, τα πάντα συνιστούν παράλληλα, ασύνδετα αθροίσματα και όχι διαλεκτικές αλληλουχίες γεγονότων -και μάλιστα διεκπεραιώνονται όλο και ταχύτερα, όλο και πιο ανώδυνα, όλο και πιο άψυχα, δίχως αντήχηση και δίχως σαφή, εντυπωμένα, επιβλητικά αναμνησιακά ίχνη. Περί αυτού πρόκειται: καθώς η ζωή τους γίνεται το βασικό απόβλητο, τα παιδιά πεθαίνουν από πλήξη1.

Ευτυχώς ή δυστυχώς, ξέρουν, ενστικτωδώς, ότι μια τέτοια πλήξη δεν αποτελούσε συστατικό της δυστυχίας των πατεράδων· οι τελευταίοι μπορεί να πείνασαν ή να στερήθηκαν κοινές απολαύσεις, όμως μετείχαν σ' ένα φάσμα πραγματικότητας απείρως λιγότερο περιορισμένο. Ωστόσο οι πολυάσχολοι πατεράδες δεν είναι διαθέσιμοι σε αναπολήσεις και αναδρομές· είναι υπερβολικά (αλλά και βολικά) αφοσιωμένοι στο κυνήγι του επιούσιου, ανεξαρτήτως του αν ο επιούσιος συμπίπτει με το νέο μοντέλο της BMW. Το πολύ πολύ να μιλήσουν για το ματς της Κυριακής, όμως είναι ηλίου φαεινότερο ότι το παιδί δεν χρειάζεται τη συντροφιά ενός επιπλέον φίλου αλλά μάλλον έναν πατέρα, δηλαδή κάποιον εν ονόματι της λογικής και ηθικής υπευθυνότητας του οποίου θα μπορέσει να διακρίνει ανάμεσα στα εφήμερα κέρδη ενός δοκιμαζόμενου εγωισμού και στις γλυκύτητες της συμπόνιας, για τις οποίες τόσοι και τόσοι ειρωνεύτηκαν τόσους και τόσους κατά καιρούς -και ο πατέρας αυτός απουσιάζει. Λυπάται κανείς, όμως δεν εκπλήσσεται, στη σκέψη ότι μια τέτοια θεωρία των βαθύτερων αναγκών δεν είναι κάτι που θα μπορούσε να 'χε απασχολήσει τον μαρξισμό. Μαρξιστές και θεωρητικοί του φιλελεύθερου καπιταλισμού συμφωνούσαν ανέκαθεν ότι το ζήτημα είναι αποκλειστικά οικονομικής τάξης κι ότι ο άνθρωπος ήταν απλώς ένα πρόσχημα, ένα μέσο, για να κινείται το κεφάλαιο εδώ κι εκεί διαβρώνοντας τον χωροχρόνο των αριθμών και των δανείων. Η ζωή εξοφλείται με δόσεις.

Κτηνοτρόφοι και γονείς που εκτρέφουν παιδιά πρέπει να μοιραστούν τις επιδοτήσεις από το Πλαίσιο Στήριξης.

Οι αγρότες μισούν τις υποσχέσεις και τα παιδιά δεν αντέχουν να ζουν στον μέλλοντα, πόσω μάλλον τον τετελεσμένο, όπως στις δημοσκοπήσεις. Καλλιεργώντας τα σκουπίδια, περιμένοντας τη συγκομιδή, αναρωτούνται, όπως κι εμείς εξάλλου, αν το μέλλον θα χωρέσει τα φορτία του ανακυκλούμενου παρελθόντος· η ανακύκλωση δεν αφήνει πίσω της τίποτα. Το παρόν είναι η χωματερή του μέλλοντος.

Καταργείται άρα και το δικαίωμα στην τεμπελιά και στον ρεμβασμό, που αντιπροσωπεύει την ουσία της παιδικότητας. Το μέλλον είναι το παρόν εν ώρα εργασίας. Απεναντίας, το παρόν εν ώρα αναπαύσεως είναι αληθώς ο εαυτός του, αλλά τέτοιου είδους χαρές έχουν χαθεί απ' το προσκήνιο. Μιλάω για το παρόν που στοιχειοθετείται ανάμεσα στο «θέλω» και το «δεν έχω», το παρόν της επιθυμίας ως υποκειμενικότητας που καίει. Οι έφηβοι, φέρ' ειπείν, συνειδητοποιούν τη φρικίαση του παρόντος λίγο πριν απ' τις εξετάσεις, όταν οι προσταγές τούς επιβάλλουν εμφατικά «να σκεφτούν το μέλλον τους». Ομως δεν έχει σημασία το να χάσεις το λεωφορείο, παίρνεις το επόμενο· δεν έχει σημασία το αν θα σε παρατήσει το κορίτσι σου, βρίσκεις το επόμενο, δεν έχει σημασία το να αποτύχεις σε ένα τεστ, θα περάσεις το επόμενο, όλα παραπέμπουν στην αμέσως επόμενη εκδοχή του εαυτού τους μέσα σε κλίμα επιταχυνόμενης ανταπόκρισης και συνάμα αδιαφορίας. Δεν έχει σημασία κάποιο συγκεκριμένο μήνυμα στο κινητό, θα λάβεις το επόμενο. Αυτή η απάθεια είναι, ενδεχομένως, κατά ένα μέρος υποκριτική, σαν εξωτερίκευση της αμηχανίας που παράγεται ως ψυχικό κατάλοιπο απ' την αυτόματη προσαρμογή στο στιλ της εποχής· ίσως πάλι δηλώνει προϊούσα, γνήσια παραίτηση από το ενδιαφέρον των σημασιών, αφού αυτές οι τελευταίες μόνον ενδιαφέρουσες δεν είναι. Οποιος λοιπόν υπερασπίζεται με ειλικρίνεια τα παιδιά, οφείλει να παραδεχθεί πως αυτή η παραίτηση είναι δικαιολογημένη. Δεν μας μιλάνε όχι διότι δεν τους ακούμε αλλά επειδή δεν τους απευθύνουμε καν τον λόγο. «Διάβασες;» «Εφαγες;» Κι εκεί τελειώνει.

(Συνεχίζεται.)

1. Θυμάμαι τη ζωή στον Ναυτικό Ομιλο της Κέρκυρας στη δεκαετία του '60, όπου 10 έως 15 παιδιά, σε όλες τις βαθμίδες της εφηβείας, ζούσαμε μια πλήρη, περιπετειώδη ζωή, στις παραλίες, από το πρωί μέχρι το βράδυ. Με πρόσχημα την ιστιοπλοΐα είχαμε αφήσει τους εαυτούς μας να υιοθετηθούν απ' την ίδια τη θάλασσα - πρώτοι έρωτες, φιλίες, τσακωμοί, σκασιαρχείο, όλων των ειδών τα παιχνίδια, μάθημα αγγλικών με τους τουρίστες, ακόμη και προσωρινή εγκατάλειψη της οικογενειακής εστίας, όλα περνούσαν από κει, ήταν το θέατρο των συμβάντων. Σε μια επίσκεψη που έκαναν 35 χρόνια αργότερα είδα παιδιά που δεν γνωρίζονταν καν μεταξύ τους, να κατεβαίνουν στον όμιλο με το αυτοκίνητο, συνοδευόμενα απ' τους γονείς τους και κρατώντας ένα σακ βουαγιάζ με την επώνυμη φόρμα, άλλαζαν σιωπηλά ή βαριεστημένα και έκαναν προπόνηση για δύο ώρες, μέχρι να ξανάρθει το αυτοκίνητο και να αποχωρήσουν, με τρόπο εξίσου μοναχικό, για την επόμενη προγραμματισμένη ενασχόληση. Ρώτησα τον Κώστα Πρίφτη, έναν παλαίμαχο φίλο μου, αν υπήρχε εκεί πέρα έρωτας, εννοώντας έρωτας για τη θάλασσα, για τις παρέες, για το καλοκαίρι κ.λπ. Μου απάντησε, το θυμάμαι ακόμη: «Αυτό ξέχνα το!».
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 22/02/2009

ΤΗΣ....ΚΟΡΕΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΙΣΤΓΟΥΝΤ

Της Κορέας με τον Ιστγουντ

Ο Κλιντ Ιστγουντ έχει καλομάθει στα Οσκαρ τα τελευταία χρόνια. Κι όχι άδικα. Οι ταινίες του «Σκοτεινό ποτάμι» και «Million dollar baby», σκοτεινές, απρόοπτες και βαθιά ανθρώπινες, έστρεψαν το εδιαφέρον των μελών της Ακαδημίας σε έναν λιγότερο λαμπερό αλλά πιο διεισδυτικό κινηματογράφο, που δεν χαϊδεύει τα αφτιά και δεν φοβάται να σοκάρει.
Ολοι περίμεναν ότι και φέτος ο 78χρονος σκηνοθέτης θα πρωταγωνιστούσε στην κούρσα των Οσκαρ με τη νέα του ταινία, το «Gran Torino» (στις αίθουσες την Πέμπτη), αυτή τη φορά ωστόσο διαψεύστηκαν. Η «Ανταλλαγή» του, που είδαμε νωρίτερα, με την Αντζελίνα Τζολί στον ρόλο μιας γυναίκας που η απαγωγή του παιδιού της τη φέρνει αντιμέτωπη με μια διεφθαρμένη αστυνομία, συγκεντρώνει μεν τρεις υποψηφιότητες (καλλιτεχνικής διεύθυνσης, φωτογραφίας και πρώτου γυναικείου ρόλου), αλλά το «Gran Torino» (με πρωταγωνιστή τον ίδιο), απέχει απ' όλες τις κατηγορίες, παρ' όλο που έσκισε στα εισιτήρια και αποθεώθηκε από τους κριτικούς. Κι ας πόνταραν πολλοί πως αυτή θα ήταν η ταινία που θα του χάριζε πρώτη φορά ένα Οσκαρ ερμηνείας...
Ο Ιστγουντ ενσαρκώνει εδώ τον ρόλο ενός βετεράνου του πολέμου στην Κορέα, που επιχειρεί να αναμορφώσει έναν νεαρό ασιατικής καταγωγής. Στον 60ό αυτόν ρόλο της καριέρας του και στην 29η σκηνοθεσία του, στην πραγματικότητα φτιάχνει μια ταινία-μανιφέστο κατά της χρήσης βίας. Ο Γουόλτ Κοβάλσκι είναι ένας αμετανόητος ρατσιστής, που ζει σε μια κωμόπολη του Μίτσιγκαν και διόλου δεν του αρέσει όταν η γειτονιά του πλημμυρίζει από ασιάτες μετανάστες Χμονγκ -μια σχεδόν άγνωστη πολιτισμική ομάδα από το Λάος και άλλες περιοχές της Ασίας, που συμμάχησε με τις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του πολέμου του Βιετνάμ. Για τον Γουόλτ όλοι οι Ασιάτες είναι ίδιοι... Ο Κοβάλσκι έχει μια αδυναμία: το Gran Torino του, ένα σπάνιο μοντέλο Φορντ του 1972. Οταν όμως ένας μικρός Χμονγκ επιχειρεί να του το κλέψει, αναλαμβάνει δράση -με έναν διαφορετικό όμως τρόπο από αυτόν που μας έχει συνηθίσει ο γερόλυκος του Χόλιγουντ.
Η ταινία γυρίστηκε σε 32 μέρες και οι περισσότεροι από τους ασιάτες ηθοποιούς του Ιστγουντ έπαιζαν πρώτη φορά. «Τραβούσα γρήγορα τις σκηνές τους, χωρίς να τους αφήνω περιθώριο να σκεφτούν» έχει πει ο σκηνοθέτης που στο τέλος της ταινίας σιγοτραγουδάει. Ο Ιστγουντ άλλωστε γράφει και μουσική -έχει μάλιστα επενδύσει με δικές του συνθέσεις αρκετές ταινίες του. Το τραγούδι των τίτλων «Gran Torino» είναι σε μουσική και στίχους του ίδιου, του γιου του, Κάιλ, και του συνεργάτη τους Μάικλ Στίβενς. Στην ταινία παίζουν πραγματικοί Χμονγκ. Και είναι αυτοί που, σύμφωνα με το σενάριο, θυμίζουν στον πρωταγωνιστή κάποια πράγματα που ο ίδιος έκανε στην Κορέα και τα οποία συνεχίζουν να τον στοιχειώνουν.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 22/02/2009

ΣΤΑΖΙ....ΛΑΝΤ


Της ΣΤΑΥΡΟΥΛΑΣ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

Στις αρχές του '90, μια νεαρή αυστραλιανή νομικός, η Αννα Φάντερ, εργαζόταν στη διεθνή υπηρεσία της τηλεόρασης στο πρώην Δυτικό Βερολίνο, στόχος της οποίας ήταν να προβάλλει την καλή εικόνα της Γερμανίας ανά την υφήλιο.
Δουλειά τής Φάντερ ήταν ν' απαντά στις επιστολές των θεατών, όπου εκφράζονταν τα πιο απίθανα ερωτήματα -από το πού στεγάζεται η τάδε κλινική ώς τις διαδικασίες για την απόκτηση ασύλου.
Υπήρχε, όμως, κι ένας Γερμανός εγκατεστημένος στην Αργεντινή, που βομβάρδιζε το κανάλι με την ίδια επίμονη απορία: «Γιατί δεν κάνετε μια εκπομπή για το πώς έχουν τα πράγματα σήμερα με τους Ανατολικογερμανούς; Είκοσι χρόνια χρειάστηκαν για ν' αρχίσει η συζήτηση για το ναζιστικό καθεστώς. Πρέπει να φτάσει το 2010 ή το 2020 για να θυμηθούμε τι συνέβη εκεί πέρα;»
Αυτό είναι και το θέμα του βιβλίου της Φάντερ «Στάζιλαντ - Ιστορίες πίσω από το Τείχος του Βερολίνου» (μετ. Τρ. Παπαϊωάννου, εκδ. «Οκτώ»), που το 2004 απέσπασε τη σημαντικότερη διάκριση για δοκιμιακά έργα στη Βρετανία: το τι συνέβαινε επί σαράντα χρόνια σ' εκείνη τη γωνιά της Γης, όπου η μυστική αστυνομία χρησιμοποιούσε έναν πληροφοριοδότη ανά 6,5 πολίτες.
Η Στάζι ήταν ο εσωτερικός στρατός με τον οποίο η κυβέρνηση διατηρούσε τον έλεγχο, κι όφειλε να γνωρίζει τα πάντα για τους πάντες, χρησιμοποιώντας οποιοδήποτε μέσο -ως και δείγματα οσμής εσωρούχων. Τοποθετημένοι ο ένας δίπλα στον άλλον, οι φάκελοί της σχηματίζουν μια γραμμή μήκους 180 χιλιομέτρων, και η ποσότητά τους σχεδόν ισοδυναμεί μ' όλα τ' αρχεία που παρήχθησαν στην ιστορία της Γερμανίας από τον Μεσαίωνα. Δεν είναι ν' απορεί κανείς που εξαιτίας της παθολογικής της εμμονής με τις λεπτομέρειες, η Στάζι απέτυχε να προβλέψει το τέλος του κομμουνισμού, άρα και της χώρας που την εξέθρεψε.
Πίσω απ' τους αριθμούς, όμως, υπάρχουν οι άνθρωποι: «Δεν είμαι ο μόνος που διάβασε το "Στάζιλαντ" αφού είδε την ταινία "Οι ζωές των άλλων", έγραψε ο Νικ Χόρνμπι: "Οι ιστορίες που περιγράφει η Φάντερ όχι μόνο σε αφήνουν άναυδο μπροστά στην απίστευτα παρανοϊκή φιλοδοξία αυτού του ολοκληρωτικού πειράματος, αλλά σου ραγίζουν και την καρδιά"». Κι από τις πιο συγκλονιστικές ανάμεσά τους, που λειτουργεί κι ως ραχοκοκαλιά του βιβλίου, είναι εκείνη της Μύριαμ Βέμπερ από τη Λειψία.
Η Μύριαμ καταχωρίστηκε ως «εχθρός του κράτους» στα 16 της, σε μια εποχή που η Ανοιξη της Πράγας βρισκόταν στο φόρτε της, και η ίδια συμμετείχε στις διαδηλώσεις που γίνονταν στην πόλη της με αφορμή την ξαφνική κατεδάφιση του τοπικού πανεπιστημιακού ναού. Μετά την καταστολή των διαδηλώσεων, μαζί με μια συμμαθήτριά της, αγόρασαν μια παιδική σφραγίδα, μελάνι και γραμματάκια από καουτσούκ και βάλθηκαν να γεμίσουν τη Λειψία με προκηρύξεις -«Λαέ ύψωσε τη φωνή σου».
Εντοπίστηκαν, βασανίστηκαν, «έσπασαν». Κι εν αναμονή της δίκης τους, παραμονή Πρωτοχρονιάς του '68, η Μύριαμ πήρε μόνη της το τρένο για το Βερολίνο, αποπειράθηκε να διασχίσει το Τείχος ανεπιτυχώς, κι όταν αποφυλακίστηκε, «δεν ήμουν άνθρωπος πια».
Το 1979 προσπάθησε και πάλι να διαφύγει στη Δύση με τον σύζυγό της, τον Τσάρλι. Ούτε τότε τα κατάφεραν. Ο Τσάρλι φυλακίστηκε και λίγο αργότερα δολοφονήθηκε, με την Στάζι να επιμένει, χωρίς καμία απόδειξη βέβαια, ότι επρόκειτο γι' αυτοκτονία.
Να τι κρατάει ακόμα στη ζωή τη Μύριαμ: ότι οι υπαίτιοι για το θάνατό του θα τιμωρηθούν.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 22/2/2009

ΤΟ ΑΝΤΙΟ ΑΡΓΗΣΕ 35 ΧΡΟΝΙΑ




Του ΜΑΚΑΡΙΟΥ ΔΡΟΥΣΙΩΤΗ
Υστερα από 35 χρόνια την άλλη Κυριακή θα γίνει στην Κύπρο η κηδεία δύο οικογενειών που σχεδόν ξεκληρίστηκαν, τον πυρωμένο Αύγουστο του '74, όταν μια ομάδα φανατικών Τουρκοκυπρίων τις έστησε στον τοίχο. Είναι οι οικογένειες Λιασή και Σουπουρή που μακελεύτηκαν στο χωριό Παλαίκυθρο της Μεσσαορίας.

Ο Πέτρος Σουπουρής (με τον αδελφό του Κώστα) δείχνει, το 1974, τις πληγές απ' τις σφαίρες που δέχτηκε, ενώ οι Κύπριοι εγκατέλειπαν τα χωριά τους για να σωθούν απ' τον «Αττίλα». Σήμερα είναι πιλότος.
Οι τουρκοκύπριοι εξτρεμιστές πυροβόλησαν 22 αθώους -οι περισσότεροι γυναίκες και παιδιά -από τους οποίους τέσσερις σώθηκαν: η Γιαννούλα Λιασή (29 ετών τότε), η Χριστίνα Λιασή (23), ο Γιώργος Λιασής (14) και ο Πέτρος Σουπουρής (10). Ενα άλλο αγόρι, ο Κώστας Σουπουρής (9) είχε κατορθώσει να διαφύγει νωρίτερα απ' τη σφαγή.

Τα δύο ορφανά της οικογένειας Σουπουρή, ύστερα από έρευνες χρόνων, ανακάλυψαν τα οστά του πατέρα, της μάνας, των δύο αδελφών και μιας θείας τους που σκοτώθηκαν δίπλα τους το 1974. Τα οστά βρέθηκαν σε ομαδικό τάφο στο Παλαίκυθρο και ταυτοποιήθηκαν στο εργαστήριο της Επιτροπής Αγνοουμένων. Ενας ακόμη αδελφός, ο Γιάννης, δεν βρέθηκε στον ίδιο τάφο. Αν και νεκρός, τυπικά θεωρείται ακόμα αγνοούμενος.

Εφυγαν όπως όπως

*Ολα ξεκίνησαν στις 14 Αυγούστου 1974, όταν το τουρκικό Γενικό Επιτελείο έδωσε διαταγή προέλαση μετά την κατάρρευση των συνομιλιών στη Γενεύη κι ενώ από τις 20 Ιουλίου είχε και καταληφθεί το 10% του νησιού.

*Η προέλαση προς την Αμμόχωστο γινόταν από την 39η μεραρχία, υπό τον στρατηγό Ντεμιρέλ, ο οποίος στα απομνημονεύματά του περιγράφει τι αντίκριζε στα εγκαταλειμμένα ελληνικά χωριά:

«Οι πόρτες των σπιτιών ήταν ορθάνοιχτες κι όλα είχαν εγκαταλειφθεί όπως ήταν. Μαγειρεμένα φαγητά, κομμένα και μισοφαγωμένα φρούτα. (...) Τα υπνοδωμάτια και τα καθιστικά εγκαταλείφθηκαν άρον άρον όπως ήταν».

*Το Παλαίκυθρο είναι ένα χωριό στη Μεσσαορία με γεωργούς και κτηνοτρόφους, που το άφησαν όπως-όπως για να σωθούν. Μόνο τρεις φαμίλιες έμειναν για να φροντίζουν τα ζώα τους. Μεταξύ αυτών και η επταμελής οικογένεια του Αντρέα Σουπουρή.

*Μια ομάδα νεαρών Τουρκοκυπρίων από το γειτονικό χωριό Επηχώ έφτασε, τότε, στο Παλαίκυθρο για πλιάτσικο, παίρνοντας από τη φάρμα του Σουπουρή τις αγελάδες και τα σύγχρονα μηχανήματα αρμέγματος. Εφυγαν, αλλά σε λίγο επέστρεψαν οπλισμένοι.

*Είτε για να κλείσουν στόματα για το πλιάτσικο, είτε για λόγους αντεκδίκησης, διέταξαν την οικογένεια Σουπουρή και άλλες δύο οικογένειες να βγουν στην πίσω αυλή. Υστερα άρχισαν να τους πυροβολούν, με τα σώματα να πέφτει το ένα πάνω στο άλλο.

*Από τους 21, οι 17 βρήκαν αμέσως φρικτό θάνατο, οι τέσσερις έμειναν τραυματίες και ο ένας, ο Κώστας Σουπουρής, γλίτωσε τρέχοντας...

*Ο Πέτρος Σουπουρής τραυματίστηκε στην κοιλιά: «Πρώτα σκότωσαν τους μεγάλους και μετά τους μικρούς. Εγώ βγήκα τελευταίος από το σπίτι. Με πυροβόλησαν και έπεσα. Εχασα τις αισθήσεις μου. Οταν συνήλθα χτυπημένος, άκουσα μόνον έναν από τους τραυματίες να ζητάει νερό».

*Ενας τούρκος αξιωματικός που εμφανίστηκε μάζεψε τους τέσσερις τραυματίες και διέταξε να τους περιθάλψουν σ' ένα κοντινό χωριό το Βόνη.

Τους νεκρούς είπε να τους θάψουν σ' ένα χωράφι με ελαιόδεντρα. Τα δύο παιδιά που επέζησαν, μεταφέρθηκαν από τον Ερυθρό Σταυρό στην ελεύθερη Κύπρο και μεγάλωσαν με τις θείες τους.

*Ο Πέτρος Σουπουρής πάντα ήθελε να γίνει πιλότος.

Λόγω της οικογενειακής του τραγωδίας απηλλάγη της στρατιωτικής θητείας, στα 20 του χρόνια απέκτησε δίπλωμα πιλότου με σπουδές στη Βρετανία και σήμερα είναι κυβερνήτης στις Κυπριακές Αερογραμμές. Ο αδελφός του Κώστας σπούδασε υπολογιστές και είναι ειδικός στα συστήματα αποκρυπτογράφησης στην κυπριακή αστυνομία.

*Μετά το άνοιγμα των οδοφραγμάτων, το 2003, η τουρκοκύπρια δημοσιογράφος Σεβκιούλ Ουλουντάγ δημοσίευσε στην εφημερίδα «Χαλκίν Σεσί» την ιστορία της οικογένειας Σουπουρή και ανέλαβε πρωτοβουλία για ανεύρεση του ομαδικού τάφου.

«Θα τιμωρηθούν απ' τη ζωή»

Το καλοκαίρι του 2007 ο τάφος εντοπίστηκε και ανοίχτηκε από την Επιτροπή Αγνοουμένων. Μόλις την περασμένη εβδομάδα ενημερώθηκαν επίσημα και οι συγγενείς.

*«Εκείνοι που έκαναν αυτό το έγκλημα θα τιμωρηθούν από την ίδια τη ζωή», λέει σήμερα ο Πέτρος Σουπουρής, ο οποίος, στο μεταξύ, έχει επισκεφθεί το χωριό του στα κατεχόμενα. «Στο σπίτι μου ζει τώρα ένας καλός άνθρωπος που παραδέχεται ότι ανήκει σε μένα και μάλιστα μου είπε πως αν θέλω να γυρίσω, θα μου το επιστρέψει αμέσως».

*Και συμπεραίνει: «Αυτά όλα συνέβησαν στις συνθήκες εκείνης της εποχής, και το ζήτημα είναι να το αντιληφθούμε αυτό. Αλλοι έχασαν, άλλοι κέρδισαν, άλλοι επηρεάστηκαν από τα γεγονότα και άλλοι όχι. Αυτό που τώρα έχει σημασία είναι τα παιδιά μου, τα παιδιά σας, τα παιδιά μας να μη ζήσουν ποτέ τέτοιες στιγμές. Πρέπει να αντιληφθούμε τι συνέβη για να αποφύγουμε τα ίδια στο μέλλον».

ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ - 22/02/2009