Σάββατο 1 Αυγούστου 2009

«Ζω με άδεια παραμονής στη χώρα που γεννήθηκα»

Σας προλαβαίνω: Ελληνας είναι ο MC Yinka. Αυτός ο ωραίος μαυρούλης πιτσιρικάς χιπ χόπερ, είναι 100% Ελληνας από μετανάστες Νιγηριανούς γονείς.
Εδώ γεννήθηκε, εδώ μεγάλωσε, η Ελλάδα είναι η πατρίδα του (όπως και η δική μας, καμία διαφορά). Και το κανονικό του όνομα είναι Μανώλης Αφολιάνο. Σας προλαβαίνω, λέω, γιατί τον βλέπουν όλοι και μπερδεύονται. Τον ακούνε μετά να μιλάει καλά και στρωτά ελληνικά και σαστίζουν.

Τον MC Yinka τον μάθαμε από τη συνεργασία του με τον Φίλιππο Πλιάτσικα: περιοδεύουν αυτό το διάστημα μαζί σε ολόκληρη την Ελλάδα, ενώ μόλις κυκλοφόρησε την «Αλάνα», την πρώτη του επίσημη δισκογραφική δουλειά. «Η "Αλάνα" είναι ένας τεράστιος χώρος στον οποίο είμαι ελεύθερος να πω όσα θέλω» λέει. «Ο χώρος όπου μπορώ να αράξω, να αφουγκραστώ, να φωνάξω χωρίς να σκεφτώ μήπως γίνω ρεζίλι, να πειραματιστώ δίχως να φοβηθώ το λάθος. Η μουσική επένδυση του δίσκου έχει βάση την πρώτη μου αγάπη, το hip hop, και κάνει περάσματα από μουσικά στιλ, όπως η reggae, το afrobeat, το drum 'n' bass, το funk και η jazz».

Πόσο διαφορετικό είναι να είσαι παιδί μεταναστών από παιδί Ελλήνων;

«Μέσα από τα μάτια ενός παιδιού μεταναστών και κάνοντας έναν απολογισμό, μπορώ να πω ότι πέρα από κάποιες περιπτώσεις ρατσιστικών σχολίων, που αντιμετωπίζονται αναλόγως, και πέραν, φυσικά, του οικονομικού στάτους το γονιών μας, που είναι χαμηλότερο, η καθημερινή ζωή των παιδιών των μεταναστών δεν διαφέρει από αυτή των Ελλήνων. Μοιράζονται την ίδια πραγματικότητα, τα ίδια όνειρα, τα ίδια θέλω και αυτό γιατί πολύ απλά ζούνε μαζί».

Εχεις κι ένα τραγούδι σχετικό στο άλμπουμ που λες για τον γολγοθά των μεταναστών...

«Το κομμάτι λέγεται "Χαιρετισμός" και είναι το πρώτο του δίσκου. Σε αυτό σκιαγραφώ τη ζωή του μετανάστη και των παιδιών του. Καταφθάνοντας από τη χώρα του στα μέσα της δεκαετίας του '80 και προσδοκώντας μία καλύτερη ζωή, ο μετανάστης έβρισκε ένα κράτος με πολύ φτωχές διευθετήσεις για τους μετανάστες. Εκ των πραγμάτων προσπαθούσε με δικούς του τρόπους να επιβιώσει, μέσα στην ανασφάλεια και τη μαύρη εργασία. Στα τέλη της δεκαετίας του '90, αρκετά αργοπορημένα, φτιάχτηκε από το κράτος ένα πρόγραμμα νομιμοποίησης των μεταναστών. Αλλά με πολλές τρύπες νομοθετικά, που έβαζαν τον μετανάστη σε μια ταλαίπωρη διαδικασία και η οποία περιελάμβανε: γραφειοκρατία, πολλά χρήματα για παράβολα, ληγμένες άδειες παραμονής και επιπλέον, μέχρι πρότινος, άδεια παραμονής οικονομικού μετανάστη στα παιδιά που έφταναν τα 18, ανεξαρτήτως αν είχαν γεννηθεί και μεγαλώσει εδώ. Οταν ήρθα αντιμέτωπος με το πρόβλημα σοκαρίστηκα, η απογοήτευσή μου και η οργή ήταν τεράστια. Χώρια το γεγονός ότι άργησε το κράτος να κάνει αυτό το πρόγραμμα κι έφερε τον μετανάστη σε δύσκολη θέση όσον αφορά το Ασφαλιστικό. Θα περάσουν αρκετά χρόνια για να δούμε να συνταξιοδοτείται κάποιος μετανάστης. Τέλος, μην ξεχνάμε και τις οργανωμένες ρατσιστικές επιθέσεις σε σπίτια και χώρους όπου ζουν μετανάστες από άνανδρους φασίστες. Οπως και τις υποθέσεις δολοφονίας μεταναστών από όργανα της τάξης. Και οι δυο περιπτώσεις καλύπτονται κατά περίεργο τρόπο».

Είναι τουλάχιστον καλύτερα τα πράγματα τα τελευταία χρόνια;

«Ναι, αλλά χρειάστηκαν αγώνες και πιέσεις στην πολιτεία από ομάδες και κινήματα που έχουν αγκαλιάσει τον μετανάστη. Τώρα τα παιδιά των μεταναστών παίρνουν άδεια παραμονής "επί μακρόν διαμένοντα" με την προοπτική αυτή η άδεια να μετατραπεί σε αορίστου χρόνου. Κι εδώ όμως το κράτος βγάζει από τη μύγα ξίγκι. Για να πάρουμε την άδεια παραμονής πρέπει να πληρώσουμε παράβολο 900 ευρώ. Είμαστε η γενιά των 900 ευρώ! Σε κοινωνικό επίπεδο τα πράγματα δυσχεραίνουν με την άνοδο των ακροδεξιών. Το κύμα ενάντια στη λαθρομετανάστευση διογκώθηκε μετά τις ευρωεκλογές. Νιώθω ότι ο κόσμος έγινε αμυντικός με τους μετανάστες, ιδιαίτερα στο κέντρο που μένω κι εγώ, με ηχηρό παράδειγμα την υπόθεση του Αγ. Παντελεήμονα. Εκεί, οι ακροδεξιοί, καλυπτόμενοι πίσω από τη βιτρίνα της κίνησης των αγανακτισμένων πολιτών, έβαλαν λουκέτο στην παιδική χαρά προκειμένου να διαμαρτυρηθούν για τους μετανάστες της περιοχής. Κανένα παιδί, τώρα, δεν μπορεί να μπει να παίξει εκεί. Αυτό είναι φασισμός. Η παιδική χαρά στη συνείδησή μας συμβολίζει την ελευθερία, το παιχνίδι».

Υπάρχει ρατσισμός στην Ελλάδα; Τον έχεις νιώσει;

«Ηταν μια εποχή που όταν έψαχνα για δουλειά στις αγγελίες και έκλεινα ραντεβού από το τηλέφωνο, ένιωθα την ανάγκη να πω ότι είμαι από την Αφρική για να μην κυριαρχεί η αμηχανία στη συνέντευξη. Υπάρχει πολύς κόσμος που συναναστρέφομαι όλα αυτά τα χρόνια και δεν έχω νιώσει ρατσισμό. Ωστόσο, δέχεσαι κάποια παράξενα βλέμματα όταν βγαίνεις έξω με μια Ελληνίδα, κάποια χλευαστικά σχόλια όταν μπαίνεις στο λεωφορείο, κάποια γελάκια, καμιά φορά σε δείχνει μια μάνα στο παιδί της και του λέει "θα έρθει να σε φάει αυτός αν δεν κάτσεις καλά"».

Και ο Φίλιππος Πλιάτσικας πώς προέκυψε;

«Ο Φίλιππος ήθελε έναν MC (σ.σ. ράπερ) με αγγλικό στίχο για τον καινούργιο του δίσκο και οι Locomondo με πρότειναν. Ακολούθησε μια γόνιμη συνεργασία με σειρά ζωντανών εμφανίσεων σε μουσικές σκηνές και θέατρα. Ο Φίλιππος με έχει βοηθήσει, τον εκτιμώ απεριόριστα, είναι ένας άνθρωπος με μεγάλη ευαισθησία και συναισθηματική νοημοσύνη».

Τι σημαίνει για σένα αληθινή μουσική;

«Η μουσική που είναι καθρέφτης της ανθρώπινης φύσης. Της ψυχής μας με όλες τις πτυχές της: την οργή, την αγάπη, τον χαβαλέ, τη φαντασία, την αγανάκτηση, την αλήθεια, το ψέμα. Είναι η μουσική που μέσα σε αυτή ο δημιουργός της στέκεται "γυμνός". Οχι γιατί πρέπει να είναι, αλλά γιατί δεν μπορεί να κάνει αλλιώς».

Και τα όνειρά σου;

«Τα όνειρά μου θέλω να εξελίσσονται μαζί με εμένα. Να γίνονται καλύτερες οι συνθήκες για να κάνω μουσική ή οποιαδήποτε άλλη τέχνη καταπιαστώ. Με σεβασμό και αξιοπρέπεια».

**Ο MC Yinka με τον Φίλιππο Πλιάτσικα εμφανίζονται απόψε στο Νεστόριο Καστοριάς (31ο River Party), 6/8 στο Αττικόν Αλσος στο Γαλάτσι, 8/8 στα Γρεβενά, 12/8 στην Κω, 13/8 στη Ρόδο, 17/8 στην Κυπαρισσία, 18/8 στην Τρίπολη κ.α. *

Σεξομανία: η ερωτική επιθυμία ως ναρκωτικό

Εκατομμύρια άνθρωποι νιώθουν την ανεξέλεγκτη επιθυμία να κάνουν αμέσως σεξ με κάθε άτομο που συναντούν και τους διεγείρει ερωτικά. Συνήθως οι ειδικοί επιστήμονες περιγράφουν αυτή την ψυχαναγκαστική σεξουαλική παρόρμηση ως ερωτομανία, υπερσεξουαλικότητα, δονζουανισμό, νυμφομανία, ενώ εξίσου απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς επιφυλάσσουν για τα θύματα αυτής της ερωτικής διαταραχής: σεξομανείς, εξαρτημένοι από το σεξ, ακόμη και ναρκομανείς του έρωτα. Οπως συμβαίνει με κάθε τοξικομανή, ο/η ερωτομανής εμφανίζει όλα τα τυπικά συμπτώματα της ψυχοσωματικής εξάρτησης από το... σεξ.
Πράγματι, η ζωή αυτών των ανδρών και γυναικών περιστρέφεται βασανιστικά γύρω από την ατελέσφορη αναζήτηση σεξουαλικής ικανοποίησης. Αναζήτηση μάταιη και δυστυχώς βλαπτική για τους ίδιους και για όσους σχετίζονται ερωτικά μαζί τους. Η συχνότητα εμφάνισης αυτής της ερωτικής διαταραχής είναι άκρως ανησυχητική: μόνο στις ΗΠΑ υπάρχουν πάνω από 20 εκατομμύρια σεξομανείς (περίπου το 11% του πληθυσμού), ενώ υψηλά ποσοστά καταγράφονται και στις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες.

Ο Μάικλ Ντάγκλας, η Σάρον Στόουν, ο Μίκι Ρουρκ, ο Μπαρτ Ρέινολντς είναι μερικοί από τους πιο διάσημους αστέρες του Χόλιγουντ που έχουν δημόσια ομολογήσει ότι κάποτε υπέφεραν ή υποφέρουν ακόμη από σεξουαλική εξάρτηση (sexual addiction). Αν είναι αλήθεια ή αν πρόκειται απλώς για ακόμη ένα φτηνό μέσο αυτοδιαφήμισης, αυτό δεν θα το μάθουμε ποτέ. Το βέβαιο πάντως είναι ότι η συγκεκριμένη διαταραχή της ερωτικής συμπεριφοράς δεν πλήττει αποκλειστικά τις διασημότητες του Χόλιγουντ, αλλά και έναν διόλου ευκαταφρόνητο αριθμό «κοινών θνητών».

Τα συμπτώματα αυτής της σκοτεινής ψυχοσωματικής ερωτικής δυσλειτουργίας ήταν γνωστά από αρχαιοτάτων χρόνων. Ωστόσο ο πρώτος που επιχείρησε να τα μελετήσει επιστημονικά, με τα πενιχρά μέσα της εποχής, ήταν ο Γερμανός ψυχίατρος Richard von Krafft-Ebing στα τέλη του 19ου αιώνα. Στο κλασικό εγκυκλοπαιδικό έργο του «Psychopathia Sexualis» ο πρωτοπόρος σεξολόγος περιέγραψε πρώτος το 1886 την ψυχοπαθολογική εμμονή κάποιων ασθενών του με το σεξ: γι' αυτούς η άμεση ικανοποίηση των «αφύσικων» και υπερβολικών ερωτικών επιθυμιών τους ήταν η απόλυτη προτεραιότητά τους, ακόμη και αν ήταν απολύτως σαφές ότι μπορούσε να τους καταστρέψει.

Από τότε μέχρι σήμερα πολλά έχουν αλλάξει, όμως η παραπάνω περιγραφή, αν και αρκετά γενικόλογη, θεωρείται ακόμη έγκυρη. Σήμερα βέβαια οι ειδικοί για να καθορίσουν την παρουσία ή όχι σεξουαλικής εξάρτησης καταφεύγουν και σε άλλα κριτήρια: εκτός από την τυφλή εμμονή με το σεξ, όποιος υποφέρει από αυτή οφείλει επίσης να εμφανίζει μια αλλοτριωμένη εμπειρία και μια διαστρεβλωτική αντίληψη για τις συνέπειες των ίδιων του των πράξεων. Στην κλίμακα των προτεραιοτήτων του «σεξομανούς» ό,τι δεν συμβάλλει ή δεν ενισχύει την άμεση ικανοποίηση των σεξουαλικών του ορέξεων θεωρείται αυτομάτως απορριπτέο ή και εχθρικό. Επιπλέον, για να θεωρηθεί κάποιος ή κάποια σεξομανής οφείλει να εμφανίζει ακόμη δύο αποφασιστικά χαρακτηριστικά: εκτός από την ψυχαναγκαστική και μονότονη εμμονή του με το σεξ, θα πρέπει να έχει «εθισμό» και «σύνδρομο στέρησης» από το σεξ.

Πιο συγκεκριμένα, «εθισμό στο σεξ» παρουσιάζει εκείνος που ενώ κάνει έρωτα με το αντικείμενο του πόθου του, δεν μπορεί να ικανοποιηθεί ερωτικά και συνεπώς αποζητεί νέες και πιο ακραίες ερωτικές εμπειρίες. Οσο για το «σύνδρομο στέρησης», αυτό εκδηλώνεται με τη νευρικότητα, την κακοδιαθεσία και ενίοτε με την εξαιρετικά βίαιη συμπεριφορά του ανικανοποίητου σεξομανούς.

Μολονότι δεν διαθέτουμε ακόμη έναν καθολικά αποδεκτό ορισμό τής μη φυσιολογικής εξάρτησης από το σεξ, είναι πλέον σαφές σχεδόν σε όλους τους ερευνητές ότι πρόκειται για μια συμπεριφορά που θυμίζει έντονα άλλες μορφές εξάρτησης, όπως π.χ. την εξάρτηση από τα ναρκωτικά. Αυτή η ομολογουμένως απρόσμενη συσχέτιση του σεξ με τις ναρκωτικές ουσίες ενδέχεται να εντυπωσιάσει ή και να ενοχλήσει πολλούς αναγνώστες. Πριν όμως σπεύσουν να απορρίψουν τέτοια «επιστημονικοφανή παραδοξολογήματα», καλό θα ήταν να αναλογιστούν ότι τόσο οι υπερρεαλιστικές εμπειρίες από τη χρήση ναρκωτικών όσο και οι πιο αιθέριες και ποιητικές ερωτικές εμπειρίες μας αναδύονται και βιώνονται από ένα κοινό σε όλους τους ανθρώπους βιολογικό υπόστρωμα: τον ανθρώπινο εγκέφαλο (βλ. Πλαίσιο).

Το προφίλ των σκλάβων του σεξ

Η Μ. είναι μια έξυπνη και γοητευτική τριαντάρα, που ωστόσο ταλαιπωρείται από μια έμμονη ιδέα: να κάνει σεξ συνεχώς όπου, όποτε και με όποιον επιθυμεί! Δεδομένων μάλιστα των σεξιστικών προκαταλήψεων σχετικά με τον ερωτικό ρόλο και την «καθώς πρέπει» συμπεριφορά των γυναικών, δεν της είναι καθόλου εύκολο να το παραδεχτεί. Ωστόσο, κάθε φορά που γνωρίζει έναν άντρα, η σκέψη να κάνει έρωτα μαζί του της έρχεται αυτόματα στο νου και δεν μπορεί να της αντισταθεί, μολονότι γνωρίζει καλά ότι η εκδήλωση αυτής της ακατανίκητης ερωτικής επιθυμίας θα της δημιουργήσει τελικά ουκ ολίγα κοινωνικά και προσωπικά προβλήματα.

Το ακριβώς αντίθετο συμβαίνει με τον Κ. Είναι είκοσι εννέα ετών και υποφέρει από μια σοβαρή ερωτική απογοήτευση που είχε πριν από τέσσερα χρόνια. Οταν η κοπέλα του αποφάσισε να χωρίσουν, αυτός κλείστηκε στον εαυτό του και έκτοτε αποζητεί κάθε βράδυ «παρηγοριά» στο πορνογραφικό σύμπαν του Διαδικτύου. Δύο ακραίες, αλλά όχι και τόσο σπάνιες, περιπτώσεις που ωστόσο έχουν έναν κοινό παρονομαστή: μια ισχυρή ερωτική προδιάθεση που εξαναγκάζει αυτόν που υποφέρει από σεξουαλική εξάρτηση να προχωρά σε ερωτικές ενέργειες, αδιαφορώντας για τις σοβαρές συνέπειες που ενδέχεται να έχουν στον ίδιο ή στους άλλους.

Πρόκειται, φαινομενικά, για απολύτως φυσιολογικά άτομα που βιώνουν μια ασυνήθιστα αυξημένη ερωτική επιθυμία, η οποία συνήθως, λόγω των εγγενών ψυχολογικών ή σωματικών δυσλειτουργιών, δεν καταφέρνει να εκφραστεί με φυσιολογικό τρόπο. Ακόμη και για τον έμπειρο ειδικό γιατρό (σεξολόγο) δεν είναι εύκολο να αντιληφθεί αμέσως ότι πρόκειται για άτομα εξαρτημένα από το σεξ (sexual addict).

Οσο για τα πραγματικά βιοψυχολογικά αίτια της ψυχαναγκαστικής αναζήτησης σεξουαλικής ικανοποίησης, αυτά μπορούν κάλλιστα να αποδοθούν είτε σε ψυχολογικά τραύματα κατά την τρυφερή παιδική ηλικία είτε σε νευρολογικές ή ορμονικές δυσλειτουργίες. Πράγματι, η επιστημονική κοινότητα δεν έχει, μέχρι στιγμής, αποφασίσει αν τα πρωταρχικά αίτια είναι αμιγώς ψυχολογικά-κοινωνικά ή αν, αντίθετα, όλα ανάγονται σε συγκεκριμένες ανωμαλίες στη δομή και τη λειτουργία του εγκεφάλου του ερωτομανούς (βλ. Πλαίσιο).

Οπως μας διαβεβαιώνουν αρκετοί ειδικοί ψυχοθεραπευτές, από την ανάλυση των σεξομανών προκύπτει ότι αυτά τα άτομα συνήθως έχουν βιώσει διάφορες τραυματικές εμπειρίες κατά την παιδική τους ηλικία, τις οποίες αργότερα επιχείρησαν να «διαχειριστούν» μέσω κάποιας μορφής ψυχαναγκαστικής σεξουαλικής εξάρτησης. Οσο για τους κοινωνικούς ψυχολόγους, επιμένουν ότι η εμφάνιση και η έξαρση αυτών των φαινομένων επικαθορίζεται αποκλειστικά από κοινωνικούς παράγοντες. Πρωτίστως από το ταχύτατο πέρασμα από τη σεξοφοβική κουλτούρα, που επικρατούσε στον δυτικό κόσμο μέχρι τη δεκαετία του 1960, στη σεξοφιλική «ελευθεριακή» κουλτούρα της εποχής μας.

Και ασφαλώς έχουν δίκιο όσον αφορά τη σημαντική επιρροή που ασκούν τα κυρίαρχα κοινωνικά και πολιτισμικά πρότυπα στη διαμόρφωση της μεταμοντέρνας σεξουαλικής ελευθεριότητας: αν δεν έχεις τουλάχιστον επτά σεξουαλικές επαφές την εβδομάδα θεωρείσαι πλέον σχεδόν μη φυσιολογικός και ασφαλώς σεξουαλικά καταπιεσμένος! Το γεγονός, όμως, ότι αυτή η επιβεβλημένη και οργιαστική ερωτική δραστηριότητα έχει δημιουργήσει νέες διαταραχές, όπως π.χ. το μεγάλο άγχος για τη σχεδόν αθλητική υπέρβαση των σεξουαλικών μας επιδόσεων, δεν φαίνεται να απασχολεί σοβαρά τους όψιμους οπαδούς της σημερινής ερωτικής «ελευθερίας».

Οσον αφορά την παλιομοδίτικη έννοια του «μη φυσιολογικού» στις ερωτικές μας πρακτικές, αυτή εκ των πραγμάτων στερείται ουσιαστικού νοήματος σε μια εποχή όπου οι ερωτικές μας επιθυμίες χειραγωγούνται από τα ΜΜΕ και διαμεσολαβούνται από το Διαδίκτυο. Πράγματι, οι σημερινοί σκλάβοι του σεξ είδαν την είσοδο του Διαδικτύου στην ερωτική τους ζωή ως μια μεγάλη ανατροπή: απελευθερώνει την «προκάτ» ερωτική φαντασία τους και ικανοποιεί τις πιο ακραίες ερωτικές τους φαντασιώσεις!

Αυτό το πρωτόγνωρο φαινόμενο της Διαδικτυακής Σεξουαλικής Εξάρτησης (Internet Sexual Addiction) με την ανώνυμη, και άρα απενοχοποιητική, πρόσβαση στο «κυβερνοσέξ» αποτελεί για όλο και περισσότερα άτομα μια μορφή φυγής από τη συχνά γκρίζα και κοινότοπη ερωτική τους πραγματικότητα. Ατομα με απολύτως ανεπαρκή πραγματική ερωτική ζωή στρέφονται σήμερα στο Διαδίκτυο επιζητώντας να αναπληρώσουν «εικονικά» τις μέχρι σήμερα ανεκπλήρωτες σεξουαλικές τους ορέξεις. Με τον καιρό ο εθισμός στο εικονικό σεξ παραλύει τις όποιες δυνατότητες είχαν αυτά τα άτομα για πραγματικές ερωτικές επαφές, και ασφαλώς είναι απολύτως καταστροφικός όταν πρόκειται για άτομα νεαρής ηλικίας!

Από όσα αναφέραμε σχετικά με τους παράγοντες που συνδιαμορφώνουν τη «σεξουαλική εξάρτηση» (βιολογικές προδιαθέσεις, ορμονικές-εγκεφαλικές δυσλειτουργίες, παιδικά τραύματα, κατάρρευση των καθιερωμένων κοινωνικών προτύπων) ελπίζουμε να έγινε σαφές ότι τα αίτια αυτού του πολύπλοκου βιοψυχολογικού φαινομένου παραμένουν ανοιχτά, και επομένως το αίτημα μιας νέας κοινωνικής διευθέτησής του είναι σήμερα περισσότερο επίκαιρο όσο ποτέ. *
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ ΜΑΝΟΥΣΕΛΗΣ 1/8/2009

Το ανδρικό φύλο κινδυνεύει να εξαλειφθεί

Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από πρόσφατη γενετική μελέτη η οποία κρούει τον κώδωνα του κινδύνου: το ανδρικό χρωμόσωμα Υ και τα τυπικά ανδρικά γονίδια που αυτό περιέχει παρουσιάζουν μια σαφή εξελικτική τάση να εξασθενούν προοδευτικά και ίσως κάποτε -όχι βέβαια στο άμεσο αλλά στο απώτερο μέλλον- εξαλειφθούν ολοσχερώς.

Σε αυτό το ανησυχητικό συμπέρασμα κατέληξε μια αμερικανική έρευνα στον τομέα της εξελικτικής γενετικής που πραγματοποίησαν η Kateryna Makova και η Melissa Wilson, δύο ερευνήτριες του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια. Η εντυπωσιακή έρευνά τους δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο «Plos Genetics» και ήδη προκαλεί έντονες συζητήσεις μεταξύ των ειδικών. Η στρατηγική που υιοθέτησε η ερευνητική ομάδα της Makova ήταν να αναλύσει γενετικά και να αντιπαραβάλει την εξέλιξη των φυλετικών χρωμοσωμάτων σε τρεις τάξεις θηλαστικών: μαρσιποφόρα όπως τα καγκουρό, μονοτρήματα (monotremata) όπως ο ορνιθόρυγχος που είναι θηλαστικό αλλά γεννά αυγά, και πλακουντοφόρα όπως ο άνθρωπος.

Συγκρίνοντας το DNA των φυλετικών χρωμοσωμάτων αυτών των τριών τάξεων θηλαστικών, οι ερευνητές κατάφεραν να ανασυγκροτήσουν την εξέλιξη των ανθρώπινων φυλετικών χρωμοσωμάτων (Χ και Υ). Διαπίστωσαν λοιπόν ότι αυτά τα δύο χρωμοσώματα διαφοροποιήθηκαν αρχικά από ένα ζευγάρι μη φυλετικών χρωμοσωμάτων. Κατόπιν τα δύο διαφορετικά φυλετικά χρωμοσώματα ακολούθησαν διαφορετικούς εξελικτικούς ρυθμούς: τα κοινά σε άνδρες και γυναίκες χρωμοσώματα Χ εξελίχθηκαν ομαλά χωρίς μεγάλες διακυμάνσεις. Αντίθετα, το ανδρικό ζεύγος ΧΥ, και ειδικότερα το χρωμόσωμα Υ, ακολούθησε μια παλαβή εξελικτική πορεία, μια εντυπωσιακή επιτάχυνση για την οποία δεν υπάρχει ακόμη κάποια ικανοποιητική εξήγηση.

Τι σημαίνει όμως ότι το εικοστό τρίτο ζεύγος χρωμοσωμάτων ΧΧ των θηλυκών ακολούθησε στην πορεία της εξέλιξης σταθερούς ρυθμούς ανάπτυξης, όπως συνέβη και με τα υπόλοιπα είκοσι δύο μη φυλετικά χρωμοσώματα, ενώ το ανδρικό χρωμόσωμα Υ ακολούθησε επιταχυνόμενους ρυθμούς; Η απροσδόκητη απάντηση είναι ότι το Υ σταδιακά άρχισε να χάνει γονίδια! Με αποτέλεσμα το χρωμόσωμα που καθορίζει το ανδρικό φύλο να διαθέτει σήμερα μόνο 200 γονίδια, σε σύγκριση με το πληθωρικό Χ που διαθέτει 1.100 γονίδια, και απ' ό,τι φαίνεται θα συνεχίσει να χάνει και άλλα με το πέρασμα του χρόνου.
Ερευνα αποκαλύπτει τον προοδευτικό μαρασμό του χρωμοσώματος Υ, φορέα των ανδρικών γονιδίων

Κάποτε το αποκαλούσαν το «ισχυρό φύλο», σήμερα όμως το ανδρικό φύλο φαίνεται πως είναι πιο ασθενές από κάθε άλλη ιστορική περίοδο: απομυθοποιημένο κοινωνικά, αποδυναμωμένο εργασιακά και οικογενειακά, φαίνεται πλέον πως αποδεκατίζεται και βιολογικά.

Οπως γράφουν στο σχετικό άρθρο τους η Makova και η Wilson: «Πιστεύουμε ότι υπάρχει η δυνατότητα πλήρους εξάλειψης του χρωμοσώματος Υ». Διευκρινίζουν όμως ότι: «Επειδή ορισμένα γονίδια του Υ είναι πολύ σημαντικά, πιστεύουμε ότι δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι το ανδρικό χρωμόσωμα θα εξαλειφθεί ολοκληρωτικά. Αν όμως αυτό συμβεί κάποτε, ενδέχεται κάποιο άλλο ζευγάρι από τα 22 μη φυλετικά χρωμοσώματα να αρχίσει να διαφοροποιείται ώστε να δημιουργήσει ένα νέο ζευγάρι ανδρικών χρωμοσωμάτων».

Το επόμενο βήμα της ερευνητικής ομάδας της Makova είναι να χρησιμοποιήσει τα πολυάριθμα δεδομένα που έχει συλλέξει για να δημιουργήσει ένα υπολογιστικό πρόγραμμα ικανό να περιγράφει την προοδευτική υποβάθμιση του ανδρικού χρωμοσώματος και ίσως να υπολογίσει την ακριβή ημερομηνία εξάλειψής του. Ενα ακόμη ύπουλο χτύπημα στη σεξιστική αυταρέσκεια του άλλοτε «ισχυρού φύλου», μετά την πρόσφατη «αποτρόπαιη» είδηση ότι είναι εφικτή πλέον η δημιουργία τεχνητών σπερματοζωαρίων.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 1/8/2009

Παράνομος και ο... νόμος για τη λήψη DNA

ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΚΑΜΕΡΕΣ, ΝΕΟ ΡΑΠΙΣΜΑ ΣΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ

Εκτός... νόμου τίθεται και το δεύτερο νομοθέτημα της κυβέρνησης για τη λήψη δειγμάτων DNA.

Τέσσερις ημέρες μετά τη γνωμοδότηση-κόλαφο για την αντισυνταγματική επιβολή της 24ωρης λειτουργίας των καμερών, η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων καταφέρει νέο πλήγμα στις ρυθμίσεις που θεσπίζουν ισόβια βάση δεδομένων DNA, ακόμη και ατόμων που έχουν αθωωθεί!

Αποφαίνεται ότι παραβιάζουν το Σύνταγμα, καταργούν το τεκμήριο της αθωότητας και είναι αντίθετες με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, αφήνοντας, έτσι, χωρίς κανένα νομιμοποιητικό έρεισμα την πολιτική Μαρκογιαννάκη.

Στην 36σέλιδη γνωμοδότηση τονίζεται ότι η υποχρεωτική συλλογή γενετικού υλικού από υπόπτους, ακόμη και για την τέλεση πλημμελημάτων, δεν συνάδει με την αρχή της αναλογικότητας. Και αυτό διότι διευρύνεται ιδιαίτερα ο κατάλογος των αδικημάτων για την εξιχνίαση των οποίων επιτρέπεται η λήψη και ανάλυση γενετικού υλικού. Πρόκειται για όλα τα κακουργήματα και σχεδόν όλα τα πλημμελήματα του Ποινικού Κώδικα.

Και για αθωωθέντες

Το μέγεθος της κυβερνητικής αυθαιρεσίας αναδεικνύεται και από την πρόβλεψη για τη δημιουργία αρχείου γενετικών αποτυπωμάτων που θα τηρούνται μέχρι τον θάνατο του υπόπτου, ανεξαρτήτως εάν αθωώθηκε, καταδικάστηκε, είναι παιδί ή ενήλικος. Μόνο η βρετανική κυβέρνηση υιοθέτησε τέτοια σκληρά μέτρα, που όμως απορρίφθηκαν από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

«Η γενικότητα της ρύθμισης», αναφέρουν τα μέλη της Αρχής, «σε συνδυασμό με την έλλειψη ουσιαστικών κριτηρίων για την αποθήκευση των γενετικών αποτυπωμάτων, προσκρούει στην αρχή της αναλογικότητας και στην υποχρέωση αυξημένης προστασίας που υπέχει η πολιτεία έναντι των ανηλίκων και των καταδικασθέντων για επανένταξή τους. Ως προς τους αθωωθέντες, καταλύεται το τεκμήριο της αθωότητας».

Από διωκτικές αρχές

Καταδικάζουν, επίσης, τη ρύθμιση διότι δεν παρέχει θεσμικές εγγυήσεις ως προς τη λήψη δείγματος DNA, που πλέον δεν θα γίνεται με απόφαση του δικαστικού συμβουλίου, αλλά από τις διωκτικές αρχές, αλλά και ως προς την εποπτεία της Τράπεζας DNA που θα την έχει εισαγγελικός λειτουργός, ο οποίος όμως δεν διαθέτει ειδικές γνώσεις. Η Αρχή υπογραμμίζει ότι τυχόν αφαίρεση της εποπτείας του αρχείου από αυτήν θα προσέκρουε στο άρθρο 9Α του Συντάγματος και στην απόφαση πλαίσιο του Συμβουλίου της Ευρώπης (2008/615 /ΔΕΥ).

Προτείνει δε τα εξής:

- Να προβλεφθεί ότι η γενετική ανάλυση επιτρέπεται εφ' όσον η ταυτοποίηση του προσώπου δεν προκύπτει από άλλα αποδεικτικά μέσα.

- Να περιοριστεί ο κατάλογος των εγκλημάτων για τα οποία επιτρέπεται η λήψη και ανάλυση γενετικού υλικού μόνο στα κακουργήματα. Η άλλη λύση είναι να οριστεί ότι θα τηρούνται στο αρχείο τα γενετικά αποτυπώματα μόνο όσων κατηγορούνται για εγκλήματα ιδιαίτερης βαρύτητας (π.χ. κακουργήματα) ή και για εγκλήματα που στρέφονται κατά συγκεκριμένων έννομων αγαθών (π.χ. κατά της γενετήσιας ελευθερίας).

«Να διαγράφονται»

- Να διαγράφονται από το αρχείο τα γενετικά αποτυπώματα των προσώπων που αθωώθηκαν αμετάκλητα, να τηρούνται για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα μετά την έκτιση της ποινής για όσους καταδικάστηκαν αμετάκλητα και να μην τηρούνται καθόλου τα γενετικά αποτυπώματα των ανηλίκων έως 13 ετών.

- Να καθοριστούν οι προϋποθέσεις για την τήρηση των ταυτοποιητών γενετικών αποτυπωμάτων, ώστε να μην χρησιμοποιούνται για την εξιχνίαση άλλων εγκλημάτων πέραν όσων προβλέπονται στην τροπολογία.

- Να προβλεφθούν στον νόμο οι δημόσιες αρχές που θα έχουν πρόσβαση στο αρχείο, η υποχρέωση ενημέρωσης των πολιτών ότι τα αποτυπώματά τους θα αποθηκευθούν στο αρχείο, οι διαδικασίες διαγραφής και κλειδώματος των δεδομένων όταν αυτά δεν διαγράφονται, τα κατάλληλα μέτρα ασφάλειας του αρχείου.

- Να οριστεί ρητά ότι η λήψη γενετικού υλικού αποφασίζεται από το δικαστικό συμβούλιο ή τουλάχιστον από τον εισαγγελέα με ειδική διάταξη.

- Να προβλεφθεί η εποπτεία του αρχείου από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. *


Παξινός: Συνεχής συρρίκνωση των ατομικών δικαιωμάτων
Ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών Δημήτρης Παξινός σε δήλωσή του προς την «Ε» αναφέρει:
«Ο Δικηγορικός Σύλλογος πρέπει να είναι ένα βήμα πιο μπροστά σ' ό,τι αφορά στην προάσπιση τών από το Σύνταγμα κατοχυρωμένων ατομικών δικαιωμάτων, ασχέτως συγκυριών και σκοπιμοτήτων. Χωρίς φόβο και πάθος, αποβλέποντας στο μέλλον, με γνώμονα το κοινό καλό, όπως αυτό προσδιορίζεται με βάση τους υφιστάμενους κανόνες δικαίου και τους παραδεδεγμένους κανόνες κοινής λογικής.

Η ψηφισθείσα αυτή τροπολογία ουδεμία πρόνοια λαμβάνει ώστε η λήψη των δειγμάτων DNA να γίνεται υπό συνθήκες και προϋποθέσεις σεβασμού της προσωπικότητας του υπόχρεου.

Η σοβαρότερη αντίρρησή μας, πέραν της αντίθεσής μας στην τήρηση αρχείου, είναι η γενίκευση της λήψης υλικού DNA για οποιοδήποτε αδίκημα, ακόμη και για πλημμελήματα καθαρά τυπικού χαρακτήρα. Η συνταγματική αρχή της αναλογικότητας επιβάλλει στον νομοθέτη να περιορίσει τη λήψη υλικού DNA μόνο σε σοβαρά κακουργήματα, όπως ανθρωποκτονία, οργανωμένο έγκλημα, ναρκωτικά κ.λπ., καθώς και σε εκείνα τα αδικήματα που εκ της φύσεώς τους η λήψη, σύγκριση και αξιοποίηση του γενετικού υλικού είναι αναγκαία για τη διαπίστωση του δράστη ερευνουμένης τελεσθείσας πράξεως για την οποία ήδη έχει ασκηθεί ποινική δίωξη, στοιχούμενος και προς την προαναφερθείσα αρχή της αναλογικότητας του Συντάγματος και της προστασίας και σεβασμού της προσωπικότητας του ατόμου.

Το κλίμα της εποχής, λόγω αύξησης της εγκληματικότητας και του φόβου των πολιτών, ασφαλώς «προσφέρεται» για λήψη μέτρων αυστηρών, με αντίστοιχη όμως συνεχή συρρίκνωση των ατομικών δικαιωμάτων.

Ομως, η ενίσχυση των ατομικών δικαιωμάτων ενδυναμώνει την αυτοπεποίθηση και το δημοκρατικό φρόνημα κάθε πολίτη στην ορθή αντιμετώπιση του οργανωμένου εγκλήματος και αυτό είναι το βέλτιστο».
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 1/8/2009

Παρασκευή 31 Ιουλίου 2009

Η ΑΚΡΟΔΕΞΙΑ, ΤΟ INDYMEDIA ΚΑΙ Η ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑ

Το άλλο πανεπιστημιακό άσυλο

Το καλοκαίρι είναι κατά κανόνα μια περίοδος ύφεσης των φοιτητικών κινητοποιήσεων και, κατ' επέκταση, της δημόσιας συζήτησης για το πανεπιστημιακό άσυλο.

Χάρη στην πρόσφατη «επιτυχία» της ακροδεξιάς στις ευρωεκλογές, όμως, η φετινή περίοδος των διακοπών φαίνεται πως θ' αποτελέσει, τελικά, την εξαίρεση.

Τούτη τη φορά, ωστόσο, η συζήτηση περί ασύλου δεν προκαλείται από τη μετατροπή των πανεπιστημιακών χώρων σε καταφύγιο (ή ορμητήριο) διαδηλωτών που συγκρούονται με την αστυνομία. Αντικείμενό της αποτελεί, αντίθετα, η προσπάθεια επανοριοθέτησης του σκληρού πυρήνα του ασύλου, που μέχρι σήμερα θεωρούνταν δεδομένος ακόμη κι από τους υποστηρικτές της εισόδου των ΜΑΤ στα ΑΕΙ: της προσφυγής στους πανεπιστημιακούς χώρους για την απόλυτη προστασία της ελευθερίας του λόγου και ακύρωση κάθε απόπειρας ποινικοποίησης των αιρετικών απόψεων και αναλύσεων.

Αναφερόμαστε, φυσικά, στην εκστρατεία που βρίσκεται σε εξέλιξη για το κλείσιμο του δικτυακού τόπου αντιπληροφόρησης Athens Indymedia, με πρώτο βήμα το αίτημα εκδίωξης του υπολογιστή που τον εξυπηρετεί (server) από το «άσυλο» του ΕΜΠ.

Το περασμένο Σάββατο περιγράψαμε συνοπτικά την κοινοβουλευτική πτυχή της καμπάνιας: τις διαδοχικές σχετικές ερωτήσεις του ΛΑΟΣ στη Βουλή και την ταχύτατη συμμόρφωση προς αυτές, τόσο του υφυπουργού Παιδείας Σπύρου Ταλιαδούρου όσο και του «ιδιωτικοποιημένου» ΟΤΕ. Με δεδομένη τη σοβαρότητα του ζητήματος και τα κρίσιμα πολιτικά διακυβεύματα, καλό είναι ωστόσο ν' ασχοληθούμε κάπως αναλυτικότερα με την ουσία της υπόθεσης.

*Το Athens Indymedia αποτελεί τμήμα του ομώνυμου διεθνούς δικτύου αντιπληροφόρησης που πρωτοδημιουργήθηκε τον Νοέμβριο του 1999 στο Σιάτλ, από ακτιβιστές του κινήματος ενάντια στη νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση, για τη μεταξύ τους ανταλλαγή απόψεων και πληροφοριών.

*Κάθε επιμέρους Indymedia λειτουργεί αυτόνομα, με αυτοτελή εσωτερική λειτουργία και δικό του πολιτικό προσανατολισμό (στο ευρύτερο συνήθως ρεύμα της ελευθεριακής αριστεράς).

Το Athens Indymedia

Κοινό χαρακτηριστικό είναι η παράλληλη λειτουργία μιας συντακτικής ομάδας (που επιμελείται τη βασική δομή του σάιτ) και της ανεξέλεγκτης «συνεισφοράς» ειδήσεων, μεταφράσεων, φωτογραφιών, βίντεο, σχολίων κ.λπ. από τους χρήστες, η ανωνυμία των οποίων είναι τεχνικά εξασφαλισμένη.

*Διακηρυγμένο στόχο συνιστά η κατάργηση του διαχωρισμού μεταξύ «πομπού» και «δέκτη» της ενημέρωσης.

*Οσο για την αντιπληροφόρηση, ως τέτοια χαρακτηρίζεται από το αθηναϊκό σάιτ η «διάδοση της πληροφορίας από την οπτική όλων εκείνων που αγωνίζονται, που η φωνή τους και οι διεκδικήσεις τους δεν πρόκειται ποτέ να ακουστούν από τα καθεστωτικά μέσα, μεταδίδοντας μια πραγματικότητα έτσι όπως την έχουν βιώσει μέσα από τους κοινωνικούς και πολιτικούς τους αγώνες».

*Το Athens Indymedia λειτούργησε πρώτη φορά τον Νοέμβριο του 2001, με πρωτοβουλία μιας εικοσαριάς ακτιβιστών της ριζοσπαστικής αριστεράς και του αντιεξουσιαστικού χώρου που είχαν έρθει σε επαφή με την αντίστοιχη διεθνή πρακτική κατά τη διάρκεια των κινητοποιήσεων της Πράγας και της Γένοβας. Οπως όλες οι συλλογικότητες του χώρου, γνώρισε κι αυτό εσωτερικές τριβές, με σημαντικότερη αυτήν που οδήγησε το 2007 στη δημιουργία του παράλληλου τόπου Indy.gr.

*Η απόδοση του εγχειρήματος υπήρξε μάλλον άνιση, σε άμεση κατά κανόνα συνάρτηση προς το εκάστοτε επίπεδο ανάπτυξης των κοινωνικών κινημάτων. Η μεγαλύτερη επιτυχία του Indymedia αφορά την παροχή άμεσης κι άπλετης ενημέρωσης γι' αυτά τα ίδια κινήματα (εργατικό, αντιαυταρχικό, αντιρατσιστικό) και ιδίως για τις πτυχές τους που τα επίσημα ΜΜΕ συνήθως αγνοούν, συσκοτίζουν ή παραποιούν.

*Πολύτιμη υπήρξε επίσης η πληροφόρηση για τη σκοτεινή πλευρά της δράσης των διωκτικών υπηρεσιών, από την καθημερινή αστυνομική βία (στα Εξάρχεια ή αλλού) ώς το «αντιτρομοκρατικό» καλοκαίρι του 2002 και το συνεχιζόμενο ανθρωποκυνηγητό κατά των «λαθρομεταναστών». Οι ακριβείς συνθήκες του φόνου του Αλέξη Γρηγορόπουλου μεταδόθηκαν π.χ. από το Indymedia και όχι από τους ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς, που αρχικά αναπαρήγαγαν άκριτα την επίσημη αστυνομική εκδοχή περί «μαζικής επίθεσης αναρχικών» κατά των πιστολέρο αστυνομικών. Το ίδιο έγινε και με τις φωτογραφίες από τις συνθήκες κράτησης συλληφθέντων μεταναστών στην Ελασσόνα, αποκάλυψη που οδήγησε σε διαθεσιμότητα του διοικητή της τοπικής συνοριοφυλακής («Ε», 29.8.08).

*Για τις απεργίες, τις διώξεις συνδικαλιστών και τις κινητοποιήσεις αλληλεγγύης, το Indymedia αποτελεί βασική πηγή πληροφοριών, όπως και το καθημερινό «ημερολόγιό» του για κάθε λογής εναλλακτικές πολιτικές, ενημερωτικές ή πολιτιστικές εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται σε όλη τη χώρα.

*Στο επίπεδο της «κεντρικής» πολιτικής, εσωτερικής και διεθνούς, δεν διαφέρει αντίθετα από τα υπόλοιπα μπλογκ, καθώς περιορίζεται μοιραία στην αναπαραγωγή (και το σχολιασμό) ειδήσεων από τα «κανονικά» ΜΜΕ.

*Στο ίδιο επίπεδο κινούνται και οι «ηλεκτρονικές συζητήσεις» του, με αναπαραγωγή όλων των χαρακτηριστικών του είδους, θετικών (αμεσότητα) ή αρνητικών (ανωνυμογραφία - πλαστοπροσωπία).

«Το ΚΕΠΙΚ της αναρχίας»

Μια πρώτη εκστρατεία κατά του Athens Indymedia σημειώθηκε από τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ το φθινόπωρο του 2002, στο πλαίσιο της συντονισμένης «αντιτρομοκρατικής» καμπάνιας που συνόδευσε την εξάρθρωση της 17Ν. Η απόκλιση του σάιτ απ' την υστερική τρομολαγνία των ημερών οδήγησε σε κραυγές για το κλείσιμό του, ιδίως μετά τη μαζική διαδήλωση της 1ης Οκτωβρίου.

Την ίδια ακριβώς περίοδο σημειώθηκε και η απόπειρα αστυνομικής «διείσδυσης» στις γραμμές του: υποκρινόμενος έναν άσχετο θαυμαστή που «ήθελε να προτείνει κάποιες ιδέες», ο επικεφαλής της δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος της ΕΛ.ΑΣ. Μάνος Σφακιανάκης επιχείρησε να έρθει σε επαφή με τα μέλη της συντακτικής ομάδας. Δυστυχώς, ο (όχι και τόσο έμπειρος, τότε) αστυνομικός ξέχασε να «σβήσει» τα «ίχνη» της πραγματικής ταυτότητάς του απ' τα ψευδώνυμα e-mail που έστειλε, οπότε τον πήραν είδηση κι έφαγε το αναμενόμενο διαδικτυακό «ξεφώνημα».

Η τωρινή καμπάνια ξεκίνησε αμέσως μετά το φόνο του Γρηγορόπουλου: Στις 8 Δεκεμβρίου, ενώ όλη η Ελλάδα συγκλονιζόταν από τις μαχητικές διαδηλώσεις ενάντια στην αστυνομική βία και την κυβέρνηση, το ακροδεξιό σάιτ του «Πατριωτικού Συλλόγου Θερμοπύλαι» αποκάλυψε ότι ο σέρβερ του Indymedia φιλοξενείται στο σύστημα του ΕΜΠ. Την επομένη έκανε την εμφάνισή του ο «εξειδικευμένος» δικτυακός τόπος «Λουκέτο τώρα στο Indymedia!» (Stop-Indymedia) και ακολούθησε ομώνυμο γκρουπ συζήτησης στο Facebook. Στις 10.12, ο «Θερμοπύλαι» δημοσίευσε ονόματα, τηλέφωνα και e-mail καθηγητών και υπαλλήλων του ΕΜΠ, καλώντας το κοινό να «διαμαρτυρηθεί» και ν' απαιτήσει το κλείσιμο «της ιστοσελίδας των αναρχικών». Η σκυτάλη παραδόθηκε κατόπιν στους βουλευτές του ΛΑΟΣ.

*Η άμεση σχέση του λογοκριτικού εγχειρήματος με την αστυνομική καταστολή της νεανικής εξέγερσης είναι προφανής. «Οι διαχειριστές και οι χρήστες [sic] του Athens Indymedia έχουν παραβεί τις προβλεπόμενες από το ελληνικό Σύνταγμα διατάξεις περί υποδαύλισης βίας και επεισοδίων κατά των συμπολιτών τους», ισχυρίζεται χαρακτηριστικά η ιδρυτική διακήρυξη του Stop-Indymedia, ενώ το ξενόγλωσσο κείμενο του ίδιου σάιτ (στα αγγλικά, γαλλικά, ισπανικά, ιταλικά και... σερβικά) διακηρύσσει πως «οι ελληνικές ταραχές του περασμένου Δεκεμβρίου έδειξαν το πραγματικό πρόσωπο της άκρας Αριστεράς, ένα πρόσωπο βίας, τρομοκρατίας και βανδαλισμού».

*Ως βοηθητικά επιχειρήματα επιστρατεύονται ο «αντεθνικός χαρακτήρας» του εχθρού (που «επιθυμεί την πλήρη κατάργηση των ενόπλων δυνάμεων επειδή κάποιοι σύντροφοί τους είναι φυγόστρατοι και κότες» και «υποστηρίζει την ύπαρξη δήθεν "εθνοτικών μειονοτήτων" στην Ελλάδα»), καθώς και το «συμμαχικό» βαρύ πυροβολικό: το Indymedia, διαβάζουμε, «έχει κατηγορηθεί στις ΗΠΑ, την Ιταλία και τη Βρετανία για υπόθαλψη τρομοκρατικών ενεργειών και Αντισημιτισμό»!

*Μια οφθαλμοφανής υπηρεσιακή λογική διαπερνά, τέλος, τη σχετική επιχειρηματολογία. Δεν είναι μόνο ο Παναγιώτης Δούμας που παραθέτει ως ακαταμάχητο τεκμήριο την πληροφορία ότι «το Indymedia για την ηγεσία της αστυνομίας αποτελεί το ΚΕΠΙΚ [Κέντρο Επικοινωνιών] της αναρχίας και της τρομοκρατίας στην Ελλάδα» («Ελεύθερος Κόσμος», 5.7.09). Εξίσου εύγλωττη είναι και η υποδοχή της κίνησης Ταλιαδούρου από το Stop-Indymedia:

«Για να θεωρήσει σωστό ο Υφυπουργός Παιδείας να ζητήσει εξηγήσεις απ' τον Πρύτανη, τότε υπάρχει κάποιος λόγος, νομικός ή συνταγματικός. Εκτός κι αν αμφισβητούν ορισμένοι τις προθέσεις του ίδιου του Υπουργού» (10.2).

Απ' τη «διείσδυση» στο «δίκτυο»

Ο ακροδεξιός χαρακτήρας της όλης κίνησης είναι αναμφισβήτητος. Τα γραφεία του «Π.Σ. Θερμοπύλαι» εγκαινιάστηκαν το 2004 από τον Κώστα Πλεύρη, ο οποίος ήταν ομιλητής στις 7 από τις 46 εκδηλώσεις που έχουν πραγματοποιηθεί εκεί. (Ακολουθούν ο Βορίδης με 4 παρουσίες και ο Αδωνις με 3, ενώ από μια φορά εμφανίστηκαν ο υιός Πλεύρης, ο Γεωργαλάς, ο Καραθάνος, ο Καλεντερίδης, ο Θύμιος Παπανικολάου κι ο εκπρόσωπος Τύπου του Μεϊμαράκη, Νίκος Χιδίρογλου.)

*Οπως αποκάλυψε στην ηλεκτρονική έκδοση της «Ε» ο συνάδελφος Μπάμπης Πολυχρονιάδης (6.2.09), η διεύθυνση και το τηλέφωνο του «Π.Σ. Θερμοπύλαι» ταυτίζονται με αυτά του ΛΑΟΣ Περιστερίου, το δε Stop-Indymedia γράφεται από τον ίδιο άνθρωπο με το «Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Κώλου», ένα εμετικό «χιουμοριστικό» σάιτ, αποκαλυπτικό για το πνευματικό επίπεδο του χώρου.

*Χαρακτηριστική για τους πολιτικοϊδεολογικούς προσανατολισμούς των διωκτών του Indymedia είναι η (αυτο)παρουσίαση της τελευταίας ομιλίας του Πλεύρη (31.5.09): «Στην ασφυκτικά γεμάτη αίθουσα του συλλόγου», διαβάζουμε, ο ομιλητής «χειμαρρώδεις [sic] όπως πάντα, καθήλωσε το ακροατήριο», διακηρύσσοντας ότι «ο Ελληνικός λαός θα κληθεί κάποτε να διαλέξει μια Ελλάδα χωρίς Δημοκρατία ή μια Δημοκρατία χωρίς Ελλάδα». Και, φυσικά, «καταχειροκροτήθηκε από το κοινό».

*Εκτός από λάτρεις μιας «Ελλάδας χωρίς Δημοκρατία», οι διώκτες του Indymedia διακρίνονται επίσης για την ίδια «υπόθαλψη της βίας» που χρεώνουν στο στόχο τους. Ιστοσελίδες που διαφημίζει το Stop-Indymedia ξεχειλίζουν π.χ. από προτροπές για φυσική εξολόθρευση των «ανθελλήνων προδοτών» ή των «αριστερών φασιστών» κ.ο.κ.

*Ανέκδοτο θυμίζει, τέλος, η αναπαραγωγή και προβολή κάποιων ακραίων ή προβοκατόρικων κειμένων (π.χ. επιδοκιμασιών των φόνων αστυνομικών) που ανώνυμοι χρήστες «έσπρωξαν» στο Indymedia, αλλά «κόπηκαν» ταχύτατα από τους διαχειριστές του. Το «ΚΕΠΙΚ της αναρχίας» κατηγορείται έτσι για κείμενα αναρτημένα όχι στο ίδιο αλλά στα σάιτ που ζητούν το κλείσιμό του!

Η «αξιοποίηση» της ανωνυμογραφίας του Indymedia από την ακροδεξιά, για τους δικούς της σκοτεινούς λόγους, είναι άλλωστε μια παλιά ιστορία. Απόδειξη, το ιστορικό «ξεκατίνιασμα» μεταξύ (και) ηγετικών στελεχών του «χώρου», που ξεκίνησε σε σελίδα διαλόγου του Indymedia το 2003 και συνεχίζεται μέχρι σήμερα (http://athens.indymedia.org/front.php3?lang=el&article_id=149283).

*Σημείο τομής για τη (μερική) εγκατάλειψη του αντιεξουσιαστικού σάιτ απ' τους ακροδεξιούς θαμώνες του φαίνεται πως αποτέλεσε η πρόσφατη ανάπτυξη της «μπλογκόσφαιρας». Ο πρόεδρος της νεολαίας ΛΑΟΣ καμάρωνε π.χ. πρόσφατα στην κομματική «Α1» (27.9.08) πως ο «τομέας δημιουργικού» της οργάνωσής του «συντονίζει ένα δίκτυο μπλόγκερς που κάνει την "Ελευθεροτυπία" και άλλα "φίλια" μέσα να παραμιλούν για την παρουσία των "κακών" στο ελληνικό διαδίκτυο».

Φυσικά,το κόμμα του Καρατζαφέρη δεν πρωτοτυπεί καθόλου στην επιστράτευση αυτών των «αυθόρμητων» μορφών «προσωπικής έκφρασης» για τη διοχέτευση της γκρίζας προπαγάνδας του. Το ίδιο κάνουν και φορείς του επίσημου κράτους. Θυμίζουμε, απλά, την συνάντηση της Ντόρας Μπακογιάννη με μια ομάδα μπλόγκερ στο ΥΠΕΞ, για την αποτελεσματικότερη προβολή των «εθνικών μας θέσεων» (16.4.08).

Το άσυλο στο στόχαστρο

Ας ξαναγυρίσουμε, όμως, στο Indymedia. Η νομικίστικη επικέντρωση των διωκτών του στην «εξωακαδημαϊκή» χρήση του δικτύου του ΕΜΠ δεν μπορεί να κρύψει το βαθιά πολιτικό περιεχόμενο της αντιπαράθεσης. Από το ίδιο δίκτυο εξυπηρετούνται εξάλλου και οι δικτυακοί τόποι φοιτητικών παρατάξεων ή άλλων φορέων, χωρίς να ενοχληθεί κανείς μέχρι σήμερα.

*Κατά κοινή ομολογία, η παρουσία του σάιτ μέσω ΕΜΠ δεν αποσκοπεί στην αποφυγή του οικονομικού κόστους (κάπου 80 ευρώ το μήνα, ποσό γελοίο για δικτυακό τόπο με χιλιάδες σταθερούς χρήστες και δεκάδες χιλιάδες επισκέψεις την ημέρα), αλλά στην αυξημένη προστασία που εξασφαλίζει στον σέρβερ το πανεπιστημιακό άσυλο.

*«Ας πληρώσει το Indymedia έναν εξυπηρετητή, ώστε να μπορούν να το κλείσουν οι αρχές και να μην κρύβονται πίσω από τον πρύτανη και το "άσυλο" του Πολυτεχνείου», ξεκαθαρίζει π.χ. χωρίς περιστροφές το σάιτ του «Θερμοπύλαι» (8.2.09). «Η ύπαρξη του ασύλου επιτρέπει την ατιμωρησία ακόμη και όταν γίνονται εγκληματικές ενέργειες, όπως η παροχή προσωπικών δεδομένων», εξηγεί απ' την πλευρά του ο Πολατίδης (12.7). Παρόμοια συλλογιστική αναπτύσσει και το ομόφρον Greek Alert (9.7.09), σε σχετικό κείμενό του που αναπαράγεται αυθημερόν στον ιστότοπο του «Ρεσάλτο».

*Μετά το «ΚΕΠΙΚ των αναρχικών», έχουν, άλλωστε, σειρά κι άλλοι δικτυακοί τόποι, ανεπιθύμητοι στους αυτόκλητους προασπιστές του έθνους και της (πόσο δημοκρατικής;) «νομιμότητας».

Αμέσως μετά τα πρώτα εξώδικα του ΟΤΕ, ο Π.Σ. «Θερμοπύλαι» αποφαινόταν π.χ. πως είναι «γεμάτα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα με παράνομους εξυπηρετητές (servers) αναρχοαριστερών ιστοσελίδων» (12.7). Παραθέτει μάλιστα τα ονόματα, e-mail και τηλέφωνα των αρμόδιων καθηγητών και υπαλλήλων, για τον παντοειδή -προφανώς- «σωφρονισμό» τους (8.7).

Ο δε Πολατίδης του ΛΑΟΣ δήλωνε ευθαρσώς στον «Ελεύθερο Κόσμο» (12.7) πως «όλες οι ιστοσελίδες» που (κατ' αυτόν) «παραβαίνουν τους όρους της συμβάσεως» μεταξύ ΟΤΕ και Εθνικού Δικτύου Ερευνας και Τεχνολογίας «πρέπει να απομακρυνθούν» και να μην υπάρξουν «νομικά τερτίπια» για την επαναφορά τους.

*Τελικός στόχος, διευκρινίζει η χουντική εφημερίδα που φιλοξένησε τη συνέντευξη, είναι η εξάλειψη «της μιαρής παρουσίας των άπλυτων και του αριστερού παρακράτους μέσα στα εκπαιδευτικά ιδρύματα». Εν ανάγκη, όπως θα 'λεγε κι ο πρώτος φίρερ του χώρου, σε μια «Ελλάδα χωρίς Δημοκρατία»...

Εβραιοκομμουνιστικές συνωμοσίες»

Μια από τις πιο διαδεδομένες κατηγορίες που απευθύνουν κατά του Athens Indymedia οι διώκτες του αφορά την υποτιθέμενη χρηματοδότησή του από το Ιδρυμα Σόρος. «Πίσω από το Indymedia γνωρίζουμε ότι βρίσκεται ο κ. Τζορτζ Σόρος», υποστήριξε π.χ. με κάθε σοβαρότητα ο βουλευτής του ΛΑΟΣ Ηλίας Πολατίδης στη Βουλή (9/4/09).

Πώς προέκυψε όλη αυτή η μυθολογία; Δύο είναι τα «στοιχεία» που επιστρατεύονται από τη σχετική παραφιλολογία:

*Η... άρνηση του Indymedia της Αργεντινής, το φθινόπωρο του 2002, να δεχτεί μια προσφορά υπολογιστών από το «Ινστιτούτο Ανοιχτής Κοινωνίας» του Σόρος. Η άρνηση αυτή προκάλεσε ένα σύντομο διάλογο στο εσωτερικό του διεθνούς δικτύου, με κυρίαρχες τις εχθρικές τοποθετήσεις απέναντι σε τέτοιου είδους «φιλανθρωπίες». Τόσο το αθηναϊκό Indymedia όσο κι αυτό της Θεσσαλονίκης (που λειτουργούσε ώς το 2005) τάχθηκαν σταθερά και δημοσίως εναντίον οποιασδήποτε επαφής του δικτύου με το Ιδρυμα Σόρος.

*Η δεύτερη πηγή (και προσφιλέστερη, λόγω ιδεολογικής συγγένειας) είναι ένα άρθρο του αμερικανικού θινκ τανκ «Ακρίβεια στα ΜΜΕ» (Accuracy in Media ή ΑΙΜ) δημοσιευμένο τον Οκτώβριο του 2004, με τον εντυπωσιακό τίτλο «Η κρυφή ατζέντα του Σόρος: ναρκωτικά, χρήματα, τα ΜΜΕ και η πολιτική εξουσία». Εκεί αναφέρεται χωρίς την παραμικρή τεκμηρίωση- ότι «το Ινστιτούτο Ανοιχτής Κοινωνίας έχει συνεισφέρει 70.000 στο ακροαριστερό Ανεξάρτητο Κέντρο Τύπου ή Indymedia, γνωστό ως μια "ανεξάρτητη κολλεκτίβα συλλογής ειδήσεων", οι σέρβερ του οποίου κατασχέθηκαν από μια ομοσπονδιακή υπηρεσία στις 7 Οκτωβρίου. Η ενέργεια φαίνεται πως συνδεόταν με έρευνα για τη διεθνή τρομοκρατία, τις απαγωγές ή το ξέπλυμα χρήματος».

Δεν είμαστε, φυσικά, σε θέση να γνωρίζουμε αν κάποιο αμερικανικό Indymedia εισέπραξε όντως αυτό το ποσό. Το σίγουρο είναι πως η συγκεκριμένη πηγή μόνο «έγκυρη» δεν είναι. Αποτελεί ένα κατακίτρινο «λόμπι τύπου» της αμερικανικής «νέας (ακρο)δεξιάς», στρατευμένο στην καταπολέμηση κάθε αριστερής (ή έστω φιλελεύθερης) επιρροής στα ΜΜΕ.

Η ΑΙΜ ιδρύθηκε το 1969, όταν ο αμερικανικός τύπος είχε στραφεί κατά του πολέμου στο Βιετνάμ, για να τον επαναφέρει στην «εθνικά ορθή» τροχιά. Το σάιτ της (http://www.aim.org/) είναι αποκαλυπτικό: τα (σημερινά) αμερικανικά ΜΜΕ κατηγορούνται π.χ. για «νοοτροπία αγέλης αγριόσκυλων κατά της φυλακής τρομοκρατών του Γκουαντάναμο» (3/8/06), διακηρύσσεται δε πως «δεν υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία ότι οι ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ βασανίζουν οποιονδήποτε» (4/7/06). Αν εμείς θεωρούμε τον Σόρος δίαυλο προώθησης του αμερικάνικου ιμπεριαλισμού, η ΑΙΜ τον κατηγορεί για υπονόμευση της αντιτρομοκρατικής πολιτικής των ΗΠΑ. Και το φαιδρό προεκλογικό άρθρο του 2004, προσπαθούσε απλά να μεταφέρει τη συζήτηση στη χρηματοδότηση των Δημοκρατικών από τον «εθνικά επικίνδυνο» Σόρος. Στις 18.2.08, τέλος, η ΑΙΜ «αποκάλυψε» τις κομμουνιστικές διασυνδέσεις του ...Ομπάμα, ένας νεανικός φίλος του οποίου (το 1971-79) είχε κατηγορηθεί (το 1951) από την Επιτροπή Μακάρθι ως μέλος του ΚΚ!

Θα περίμενε κανείς, αυτή η χοντροκομμένη προπαγάνδα να αντιμετωπιστεί με τη δέουσα ειρωνεία. Αμ δε! Η ουγγροεβραϊκή καταγωγή του Σόρος φαίνεται πως αρκεί, ως «αποδεικτικό στοιχείο» στις όχθες του Ατλαντικού για την υποτιθέμενη διεθνή «συνωμοσία» κατά των «πατριωτών» απανταχού της υδρογείου.

«Η πρώτη πόλη που έκαψαν οι κουκουλοφόροι της παγκόσμιας διακυβέρνησης και του Indymedia, ήταν το Seattle το 1999», μας πληροφορεί χαρακτηριστικά στο μπλογκ του ο παλαίμαχος δημοσιογράφος Σπύρος Χατζάρας, πριν μας διαβεβαιώσει πως ο ίδιος «ιδιωτικός στρατός της Sheri Herndon, του Open Society Institute, του Ford Foundation, του Glaser Foundation, και του Tides Foundation επιτέθηκε στην Αθήνα τον Δεκέμβρη του 2008». Για να καταλήξει (19/7/09), στη συγκλονιστική αποκάλυψη πως «οι Εβραιοαριστεροί του Σόρος [είναι οι] πρωταγωνιστές του επαγγελματικού αντιρατσισμού» εν Ελλάδι.

Το προφίλ του ενός επίδοξου λογοκριτή

Τι είδους άνθρωποι είναι αυτοί που απαιτούν το κλείσιμο του αθηναϊκού Indymedia;

Ας απομακρυνθούμε λίγο απ' τα επώνυμα στελέχη της εγχώριας ακροδεξιάς και του ευρύτερου «πατριωτικού χώρου», κι ας αναζητήσουμε το προφίλ του χαμηλόβαθμου δυναμικού αυτού του σύγχρονου λογοκριτικού κινήματος. Στο ίδιο, μάλιστα, πεδίο του «κυβερνοχώρου» όπου κυκλοφορούν και οι θαμώνες του επάρατου «ΚΕΠΙΚ της αναρχίας».

Το γκρουπ «Λουκέτο τώρα στο Indymedia!» που έχει ανοίξει στο Facebook, ως παρακλάδι της ομώνυμης ιστοσελίδας, διαθέτει συνολικά 29 «υπεύθυνους». Σχεδόν όλοι χρησιμοποιούν ψευδώνυμα, τα στοιχεία όμως που δίνουν για τους εαυτούς τους μιλούν από μόνα τους. Εξίσου ενδιαφέροντα συμπεράσματα θα μπορούσαν να βγουν και από τη μελέτη των ταυτοτήτων των 2.707 απλών «μελών» του γκρουπ, ένα τέτοιο εγχείρημα ξεπερνά ωστόσο κατά πολύ τα πλαίσια του παρόντος άρθρου:

*«Διευθυντής» του γκρουπ είναι κάποιος «Βασίλης Μακεδόνας», που δηλώνει «υποστηρικτής» διασημοτήτων όπως ο Νίκος Γκάλης κι ο αγιορείτης Γέρων Παΐσιος. Ως υπαρχηγοί του φέρονται ο «Ελλην Πολίτης» και κάποιος «Μιχάλης Γεωργάκης», με ενδιαφέροντα που κινούνται από τη ζωοφιλία μέχρι το «Playboy». Από τους τρεις υπόλοιπους «διαχειριστές», οι δυο («Μέγας Διαχειριστής» και «Βασίλειος Μακεδόνας» - διαφορετικό πρόσωπο, υποθέτουμε, απ' τον προαναφερθέντα «Βασίλη») αποφεύγουν να δώσουν το παραμικρό στίγμα για την προσωπικότητα ή τα ενδιαφέροντά τους. Ορατά είναι τα χαρακτηριστικά μόνο του τρίτου, που υπογράφει ως «Ελληνικό DNA»: «υποστηρικτής» κι αυτός του Γέροντα Παϊσίου και ταυτόχρονα της Μόνικα Μπελούτσι, λαϊκών αοιδών (Γονίδης, Σφακιανάκης, Τερζής), της ιστοσελίδας «Σαλονίκη και Γουστάρω» και «φίλος» της φοιτητικής οργάνωσης του ΛΑΟΣ στο Πανεπιστήμιο Κρήτης.

*Για πολιτικότερες εκδοχές, πρέπει να περάσουμε στους απλούς «υπεύθυνους» (ή «officers»). Ο «Μολών Λαβέ» έχει αντί φωτογραφίας του το σήμα της «Χρυσής Αυγής», ενώ ο «Ellinas Greek Antifasistas» σαν μοναδικό στοιχείο δίνει τη φιλία του με τον «Ελληνικό DNA». Ο «Ελλάς Μακεδονία» δηλώνει ΠΑΟΚτζής, ενώ ο «Περικλής Πατριώτης» παραθέτει ως «φίλους» του το «Γιώργο Παπαδόπουλο» (με φωτογραφία του δικτάτορα) κι άλλους φασίστες. Πνευματικότερες ανησυχίες προβάλλει ο «Rbn Hellas RadioAntistasi», «υποστηρικτής» του Νίτσε, του Γιούκιο Μισίμα κι ενός ναζιστικού ραδιοσταθμού.

*Το «Δεξί Εξτρέμ» πάλι, με το έμβλημα της Ν.Δ. στη θέση της φωτογραφίας του, ταλαντεύεται ανάμεσα στις ποικίλες εκδοχές του «μεσαίου χώρου»: δηλώνει «υποστηρικτής» ταυτόχρονα της Ν.Δ. και της Χρυσής Αυγής, του Μπερλουσκόνι και του Πούτιν. Παρόμοια διλήμματα αντιμετωπίζει κι ο «Εθνικιστής Κρητικός» απ' το Ρότσεστερ της Ν. Υόρκης: «υποστηρικτής» της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ, δεν διστάζει να βάλει αντί για φωτογραφία του το βασικό σύνθημα της Χρυσής Αυγής («Ή Ελλάς ή Τέφρα»). Επιπλέον, έχει «φίλο» (από) τη νεολαία του ΛΑΟΣ στο Πάντειο και λατρεύει την ιστοσελίδα «Ναι ρε, γεννηθήκαμε και θα πεθάνουμε Ελληνες».

*Πιο κατασταλαγμένοι φαίνονται ο «Greek Nationalist» (που δηλώνει ευθαρσώς χρυσαυγίτης) κι ο «ΦΟΣ ΠΑΠΕΙ», που διακηρύσσει τη λατρεία του για τον Καρατζαφέρη, το ΛΑΟΣ και τα κομματικά ΜΜΕ.

*«Υποστηρικτής» του ακροδεξιού ΔΡΑΣΙΣ-ΚΕΣ, ο ελληνοκύπριος «Ζήνων Κιτιεύς» αντί για τη φάτσα του έχει βάλει τη γνωστή φωτογραφία με το νεαρό Παλαιστίνιο που πετροβολά ένα ισραηλινό τανκ. Κάπως περίεργη, βέβαια, φαντασίωση για «υπεύθυνο» ενός γκρουπ που απαιτεί την πάταξη όσων υπέπεσαν στο αδίκημα της «υποδαύλισης επεισοδίων και βανδαλισμών». Η εθνοθρησκευτική, όμως, ταυτότητα του άρματος φαίνεται πως επιτρέπει μια κάποια απόκλιση από τις αρχές της «μη βίας».

*Την παράσταση κλέβουν ωστόσο ο «Μοναχικός Λύκος (Macedonia)» και η φωτογραφία του: κουκουλοφόρος, με αυτόματο τουφέκι Μ-16 κι εκτοξευτή οπλοβομβίδων Μ-203 ανά χείρας, την ελληνική σημαία και μια «πουλάδα» για φόντο. Προφανώς η ευαίσθητη ψυχή του δεν άντεξε τη διάχυτη βία των πρόσφατων Δεκεμβριανών και βγήκε για σαφάρι στο Διαδίκτυο...

Ο «Ιός» πάει διακοπές. Ραντεβού τον Σεπτέμβρη.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ

Μπάμπης Πολυχρονιάδης

«Οι "Θερμοπύλες", το Indymedia και η ανωνυμία του Διαδικτύου» (http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=14494).

Η πρώτη αποκάλυψη της πολιτικής ταυτότητας των διωκτών του Indymedia.

«ΑΝΤΙ-Media»

(Αθήνα 2008, εκδ. «Αντισχολείο»).

Συλλογή κειμένων για τη λειτουργία των ΜΜΕ την τελευταία εικοσαετία, ιδωμένη απ' τη σκοπιά της ριζοσπαστικής κοινωνικής αντιπολίτευσης. Ενδιαφέρουσα κριτική στη «σχέση Indymedia», ιδίως όσον αφορά τις ηλεκτρονικές «συζητήσεις», με έμφαση στα προβλήματα που γεννά (και τα εμπόδια που θέτει στη μετατροπή του «επαναστατικού καφενείου» σε πραγματική δράση) η ανωνυμία των «συνομιλητών». Χαρακτηριστικό προειδοποιητικό απόσπασμα από κείμενο που πρωτοκυκλοφόρησε το 2002 και που σήμερα θα μπορούσε να αφορά το σύνολο της ανώνυμης ή ψευδώνυμης «μπλογκόσφαιρας»:

«Ποιου τη γνώμη ακούς στα Indymedia; Είναι πολιτική ομάδα, σύντροφος, μπάτσος, φασίστας, κνίτης, πλαστογράφος, ο πατέρας και η μάνα σου; Ποιος ακούει αυτά που γράφει ελαφρά τη καρδία ο κάθε ανεύθυνος και περιπλανώμενος προσκυνητής των πληροφοριών; Αυτή η ανεύθυνη έως κι επικίνδυνη αθλιότητα έχει δουλέψει ήδη και θα συνεχίσει να δουλεύει στο εσωτερικό των "πλουραλιστικών" Indymedia, ακριβώς γιατί η έλλειψη ευθύνης αποτελεί δομικό τους συστατικό» (σ.96-7).

William Colby

«30 ans de CIA» (Παρίσι 1978, εκδ. Le Livre de Poche).

Απομνημονεύματα ενός πράκτορα κι εν συνεχεία διοικητή της CIA. Συνοπτική αναφορά στο μηχανισμό διοχέτευσης, αναπαραγωγής και διασποράς ενός μίγματος «ειδήσεων» (αληθινών ή αληθοφανών) που η υπηρεσία θεωρούσε ότι θα μπορέσουν να συμβάλουν στην απόκρουση του «ερυθρού κινδύνου».
ΙΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 26/7/2009